EARLY WARNING SUPPORT |
|
PLATFORMA
"EU-RO CLEARING FUNDS"
proiect coordonat de
Fundatia EUROLINK – House of Europe |
|
"Early Warning Support” este
un buletin informativ de alerte rapide privind oportunitatile de investitii prin
fonduri UE post-aderare, realizat sub egida Platformei de Actiune si
Interventie Rapida a Societatii Civile in favoarea stimularii absorbtiei
Fondurilor Europene "EU-RO
Clearing Funds".
Pentru inregistrare gratuita:
link
EARLY
WARNING SUPPORT
Componenta de alerte rapide,
coordonata de Programul
Structural Intelligence Unit al Platformei EU-RO Clearing Funds
Nr.
02/2010 - MARTIE 2010
Noutati privind
accesarea fondurilor europene
START pentru noi linii de finantare
nerambursabile
Cu foarte putin timp in urma, au fost deschise noi
apeluri pentru finantare UE.
In cadrul Programului Operational Regional
- Axa Prioritara I - “Sprijinirea dezvoltarii durabile a oraselor - poli urbani
de crestere”
DMI 1.1. Planuri integrate de dezvoltare urbana -
depunere continua, incepand cu data de 8 martie 2010. Valabil numai pentru
regiunea Bucuresti-Ilfov.
Sunt eligibile autoritatile publice locale din
orase si municipii, asociatiile de dezvoltare intercomunitara (ADI),
parteneriate formate din APL-uri si consiliul judetean de apartenenta.
In cadrul Programului Operational Sectorial
“Cresterea Competitivitatii Economice” (POS CCE) - Axa Prioritara I - Un
sistem de productie inovativ si eco-eficient
DMI 1.1. - Investitii productive si pregatirea
pentru competitia pe piata.
Op.
“Sprijin pentru consolidarea si modernizarea sectorului productiv prin
investitii tangibile si intangibile in intreprinderi mari”
Solicitanti eligibili : operatori economici
definiti ca intreprinderi mari de pe intreg teritoriul Romaniei - depunerea
cererilor de finantare a inceput in data de 9 martie 2010 si se va termina in
data de 31 mai 2010.
Valoarea maxima a sprijinului financiar
nerambursabil acordat: 20 milioane lei (dar nu mai mult de 5 milioane euro).
Alte operatiuni POS CCE active:
Operatiunea 4.2. POS CCE, cu termen limita 30
aprilie 2010: “Sprijinirea investitiilor in modernizarea si realizarea de noi
capacitati de producere a energiei electrice si termice prin valorificarea
resurselor energetice regenerabile” - sunt eligibile IMM-urile, administratiile
locale si companiile mari.
Operatiunea a) POS CCE - Axa Prioritara 4., cu
termen limita 30 noiembrie 2010: “Sprijinirea investitiilor in instalatii si
echipamente pentru intreprinderi din industrie care sa conduca la economii de
energie” - sunt eligibile atat IMM-urile, cat si companiile mari.
In cadrul
Programului National de Dezvoltare
Rurala (PNDR) -
Axa Prioritara 1
“Imbunatatirea si dezvoltarea infrastructurii legate de dezvoltarea si adaptarea
agriculturii si silviculturii” - Masura 125: “Imbunatatirea si dezvoltarea
infrastructurii legate de dezvoltarea si adaptarea agriculturii si
silviculturii”
Submasura 125 a) “Imbunatatirea
si dezvoltarea infrastructurii legate de dezvoltarea si adaptarea agriculturii”
Beneficiari eligibili: unitatile
administrativ-teritoriale detinatoare de terenuri agricole si/ sau de
infrastructura de acces la exploatatiile agricole, prin reprezentantii lor
legali; Asociatii de Dezvoltare Intercomunitara (ADI); Organizatii/ federatii de
utilitate publica proprietarilor/ detinatorilor de terenuri agricole.
Submasura 125 b) “Imbunatatirea
si dezvoltarea infrastructurii legate de dezvoltarea si adaptarea silviculturii”
Beneficiari eligibili:
proprietari/detinatori (cu drept de administrare) privati de padure, persoane
fizice si juridice; asociatii de proprietari / detinatori privati de padure;
unitati administrativ-teritoriale detinatoare de padure; Asociatii de Dezvoltare
Intercomunitara (ADI); Administratorul fondului forestier de stat - Regia
Nationala a Padurilor - ROMSILVA, prin unitatile si filialele din structura sa.
Suma maxima nerambursabila care
poate fi acordata pentru finantarea unui proiect din cadrul Masurii 125 este de
1.500.000 Euro. Plafonul minim acceptat este de 5.000 de Euro - aceasta suma
reprezentand valoarea totala eligibila a proiectului.
In cadrul Programului Operational
Sectorial “Dezvoltarea Capacitatii Administrative” (POS DCA) s-au deschis
urmatoarele apeluri pentru idei de proiecte, cu depunere continua.
Axa Prioritara 1.: “Imbunatatiri de structura si
proces ale ciclului de politici publice”
Axa Prioritara 2.1.”Sprijin pentru
procesul de descentralizare sectoriala a serviciilor”
Axa Prioritara 2.2.: “Imbunatatirea calitatii si
eficientei furnizarii serviciilor publice cu accentul pe procesul de
descentralizare”
Sunt eligibile institutiile centrale ale
administratiei publice centrale (ministere, autoritati, agentii) singure sau,
preferabil, in parteneriat cu organizatii neguvernamentale.
Alte finantari nerambursabile
Ministerul Economiei, Comertului si Mediului de
Afaceri a lansat recent Programul pentru dezvoltarea abilitatilor
antreprenoriale in randul tanerilor si facilitarea accesului acestora la
finantare - “START 2010”. Solicitanti eligibili:
persoanele fizice autorizate si microintreprinderile. Depunerea cererilor
se face cu depunere continua, in limita bugetului alocat, in sistem online pe
siteul AIPPIMM (aippimm.ro).
Prin Consortiul Parteneriatului
Strategic (CPS), al carui secretariat este coordonat de EUROLINK-Casa
Europei, partener institutional al AIPPIMM, persoanele fizice autorizate si
microintreprinderile cu o vechime maxima de 3 ani pot solicita in scris
informare si consiliere pentru candidatura la aceste linii de finantare. In
cadrul celei de-a treia editii a Scolii Banilor Europeni (Bucuresti, 25-26
martie 2010), vom consacra o sectiune speciala prezentarii avantajelor si
oportunitatilor acestui program (detalii pe siteul StructuralFunds.ro).
Conform anuntului facut public de
Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, in scopul sprijinirii
masurilor pentru atenuarea impactului social al crizei financiare, Consiliul
EPSCO al Uniunii Europene a anuntat lansarea, pana in luna iunie a acestui
an, a Instrumentului European de Microfinantare PROGRESS, cu un buget comunitar
de 100 milioane Euro, care va creste prin implicarea altor organizatii
financiare internationale, pana la 500 milioane Euro. Respectivul instrument se
asteapta sa finanteze circa 45000 de microintreprinderi din spatiul european.
Fundatia Soros Romania
a lansat o competitie de idei de proiecte in cadrul
“Fondului de Urgenta” - un program international initiat de omul de afaceri
filantrop George Soros - destinat sa atenueze efctele crizei economice mondiale.
Sunt eligibile toate tipurile de organizatii non-guvernamentale, cuantumul
finantarilor fiind, pentru proiecte mici, in valoare de 25000 USD, iar pentru
proiecte mari, peste 25000 USD. Comisia de evaluare este organizata sub egida
“Open Society Institute” si este disponibila pana in anul 2011. Termen de
depunere continua - incepand cu 17 martie 2010.
Pentru o consultare privind
toate oportunitatile active, puteti accesa Ghidul 2010 Fonduri Structurale
elaborat si actualizat de portalul Finantare.ro, precum si portalul
oficial al ACIS (fonduri-ue.ro).
Stadiul actual al
absorbtiei fondurilor europene
in Romania
S-a cristalizat primul set
pro-activ de propuneri ale mediului de consultanta pentru imbunatatirea
accesului beneficiarilor legitimi la Fondurile Europene
In cadrul parteneriatului
institutional recent incheiat intre Asociatia Consultantilor din Romania pentru
Accesarea Fondurilor Europene (ACRAFE - acrafe.ro) si Platforma EU-RO
Clearing Funds (StructuralFunds.ro) coordonata de Fundatia
EUROLINK - House of Europe, la
invitatia celei din urma mentionate, s-a desfasurat la Bucuresti, in data de 3
martie 2010, cea dintai sesiune de networking din acest an a membrilor
corporativi ai ACRAFE si a altor membri marcanti ai mediului de consultanta,
prezidata si moderata de Presedintele Radu ONOFREI si de Directorul
executiv ACRAFE - Marian DOBRILA. Organizarea intalnirii s-a bucurat de
amabilul sprijin tehnic al retelei internationale Warwick Legal Network -
prin reprezentanta sa in Romania, Deleanu Vasile Avocati (deleanu.ro) si al
agentiei de PR si Lobby Phaeton Gala.
In urma intrevederii anterioare cu
Primul Ministru, obiectivul primordial al ACRAFE si al partenerilor sai
in domeniu este, in aceasta etapa, finalizarea setului de propuneri
concrete care vizeaza in esenta: fluidizarea eficienta a ritmului procesului
de accesare - selectie a celor mai viabile proiecte; debirocratizarea mai
consistenta a gestionarii programelor de finantare; stimularea efectiva a
functionarilor care activeaza in cadrul acestor programe la nivel national sau
regional; o mai larga implicare a consultantilor in accelerarea componentei de
selectie pe criterii neutre si tranparente, evitand in acest fel blocajele
precedente; aparitia/persistenta conflictelor de interese pe diverse paliere si
imputarea neregulilor derivate din fluctuatia arbitrara de responsabili ai
programelor sectoriale pentru Romania, care sa atraga - in final - penalitati
sau alte sactiuni ulterioare contra Guvernului Romaniei.
Lista acestor propuneri ca si a modalitatilor
necesare de fundamentare si operationalizare in timp util a acestor propuneri
ramane deschisa pentru inca o saptamana. Pe langa organizatiile
de consultanta romanesti si europene membre ale ACRAFE, sunt binevenite orice
alte sugestii si recomandari din partea altor agentii de consultanta care doresc
sa contribuie la amelioarea calitatii si ritmului de functionare al intregului
proces de derulare al programelor de sprijin nerambursabil din Fonduri Europene.
Concomitent, acestia au ocazia sa se afilieze platformei de lucru, promovare si
lobby institutional initiata de conducerea asociatiei, inclusiv utilizand
parghia diseminarii bunelor practici in domeniu furnizata de Knowledge
Management Community, pe portalul StructuralFunds.ro. Aceasta comunitate de
bune practici s-a constituit recent, in contextul organizarii reunilor de
informare, consiliere si training, sub genericul SCOALA BANILOR EUROPENI, primul
program de acest gen, sprijinit de Ministerul Economiei, Comertului si
Mediului de Afaceri, prin AIPPIMM (Agentia pentru Implementarea Proiectelor
si Programelor IMM) si de Agentia Nationala a Functionarilor Publici prin
Centrul Regional de Formare Continua pentru Administratia Publica Locala
Bucuresti, coordonat de Dr. Georgeta GHETE DANAU.
Mentionam, de asemenea, ca -
incepand cu a doua jumatate a lunii martie - va demara si seria convenita cu
Cabinetul Primului Ministru a reuniunilor de dialog consultativ structurat cu
fiecare autoritate de management in parte, menita sa imbunatateasca rapid si
constructiv colaborarea cu aceste structuri.
Propunerile Platformei Societatii Civile “EU-RO
Clearing Funds” in vederea ameliorarii / deblocarii finantarilor UE pentru
Romania
Ca preambul la viitoarea reuniune a
reprezentantilor mediului de consultanta din Romania cu Primul Ministru si
reprezentantii acreditati ai Guvernului pentru gestionarea / coordonarea
Fondurilor Europene, in calitatea sa de Partener Institutional al ACRAFE
(Asociatia Consultantilor din Romania pentru Accesarea Fondurilor Europene -
acrafe.ro), Fundatia EUROLINK - Casa Europei (HouseofEurope.ro),
coordonator tehnic al Platformei de Actiune si Interventie Rapida “EU-RO
Clearing Funds” s-a implicat in procesul de consultare si formulare de
propuneri de imbunatatire a procesului de accesare / implementare a proiectelor
cu finantare UE, in special pentru a reliefa punctele de vedere si interesele
legitime ale organizatiilor societatii civile si mediului academic, cu impact
semnificativ si asupra actualilor sau viitorilor beneficiari de fonduri
europene.
1. Realizarea unei mai riguroase
echilibrari a responsabilitatilor in privinta gestionarii proiectelor, in
special a rezultatului evaluarii acestora, intre conducerea autoritatii de
management si fiecare dintre membrii echipei.
2. Necesitatea statuarii unui
regim contractual fix, cel putin pe termen mediu (5 ani), pentru
expertii din cadrul autoritatilor de management si organismelor intermediare
care sa poata preveni instabilitatea si demotivarea personalului, temporizarile
nejustificate in evaluarea proiectelor si orice sincope care ar putea aparea mai
ales din ratiuni politice - aceasta ar presupune fixarea unui statut special
pentru functionarii si consultantii / managerii publici care lucreaza in cadrul
acestor organisme, apt sa nu permita fluctuatia / schimbarile acestor persoane
prin trecerea imprevizibila dinspre sectorul public catre mediul privat de
consultanta sau invers.
3. Revenirea la un sistem de
stimulare financiara a functionarilor / expertilor care lucreaza in
programele cu finantare europeana, introducandu-se criterii clare si ferm
aplicate de performanta, randament, transparenta si capacitate de prevedere si
blocare a riscurilor si iregularitatilor care pot aparea in cadrul procesului.
4. Adoptarea unui mecanism
transparent de monitorizare si raportare in toate fazele procesului
de accesare si implementare printr-un soft actualizat in timp real la care sa
aiba acces atat reprezentantii autoritatilor de gestiune, cat si beneficiarii
finantarilor si echipele de implementare contractate de acestia.
5. Realizarea unui grad mult mai
ridicat de co-responsabilizare din partea reprezentantilor autoritatilor,
indeosebi pentru a simplifica si utiliza in mod eficient Ghidurile
Solicitantului, a se realiza o standardizare previzibila a derularii
procedurilor sub atenta coordonare efectiva din partea ACIS si prin stabilirea
unui set transarent si implicit de sanctiuni / penalitati care pot fi
aplicate in cazul constatarii unor iregularitati, inadvertente, fraude sau acte
de coruptie.
6. Asigurarea obligativitatii
reprezentarii Romaniei prin participarea ACIS si a autoritatilor de management
la conferintele comune pe tema fondurilor europene pe care le organizeaza
periodic Comisia Europeana si Curtea Europeana de Conturi
7. Reorientarea politicilor de
informare si constientizare asupra oportunitatilor oferite beneficiarilor
potentiali de la campanii radio-TV ineficiente si costisitoare catre evenimente
de clarificare, consiliere si training realizate de asociatiile profesionale ale
consultantilor si alte ONG-uri implicate in cadrul procesului.
8. Atragerea
consultantilor-evaluatori care nu fac parte din firme sau alte entitati care
depun proiecte in procesul de selectie, blocandu-se in acest fel, frecventele
conflicte de interese care pot aparea pe parcurs.
Amintim, in acest context, ca
Directorul ACRAFE a acceptat invitatia de a face o prezentare a activitatilor si
demersurilor pe care urmeaza sa le initieze in dialogul consultativ cu Guvernul,
precum si asupra oportunitatilor oferite de afilierea la una din formele de
participare a organizatiei, cu ocazia editiei a III-a a reuniunii “Scoala
Banilor Europeni”, in cadrul sectiunii introductive ce va avea loc Joi, 25
martie 2010, la sediul Centrului Regional de Formare Continua pentru
Administratia Publica - CRFB (detalii pe siteul StructuralFunds.ro).
Revista Presei
Vesti incurajatoare de la BERD
privind finantarea mediului privat de afaceri
Conform unui articol publicat pe
siteul cotidianul.ro, BERD a anuntat o marire a capitalului pentru investitii in
Romania pana la cifra de 1 miliard de Euro. Tinand cont ca peste 70% din nivelul
agreear a fost deja acordat in 2009, reprezentantul rezident al BERD pentru
Romania, Dna Claudia PENDRED a comunicat posibilitatea unei depasiri a nivelului
angajat anterior, precum si faptul ca 85% din sprijinul BERD va fi concentrat
catre mediul privat de afaceri.
Fondurile UE - singura cale de
deblocare a investitiilor masive in infrastructura
Potrivit declaratiilor facute
portalului Wall-Street.ro, de catre consultantul UE Nicolas MIRAVALLS, fostul
manager general al grupului Colas Romania, banii europeni ar trebui sa
reprezinte “singurele fonduri care pot tine in viata infrastructura romaneasca”.
Aceasta situatie este generata de faptul ca autoritatile romanesti nu vor avra
probabil niciodata bani pentru constructia de drumuri, autostrazi sau cai
ferate.
Din nefericire, din totalul de
peste 4 miliarde de Euro dedicati dezvoltarii infrastructurii rutiere, feroviare
si navale, Ministerul transporturilor a acesat doar modesta suma de cateva zeci
de milioane de Euro din partea Uniunii Europene. Din cauza faptului ca piata de
infrastructura din Romania a ramas foarte segmentata, consultantul francez a
apreciat ca atat autoritatilor, cat si companiilor le-ar fi vitale servicii de
consultanta care sa contribuie la stabilizarea pietei si la concentrarea pe
investitiile de valori semnificative.
Sanctiuni iminente contra
Romaniei datorita nerespectarii legislatiei comunitare asupra mediului
Conform unui comunicat postat pe
portalul euractiv.ro, Comisia Europeana a transmis Guvernului Romaniei un
avertisment ultimativ legat de faptul ca a permis constructia ilegala a unei
instalatii industriale de proportii, ce ar urma sa fabrice 60000 de tone de
formaldehida pe an. Cu toate ca autoritatile guvernamentale au emis o decizie de
demolare imediata a fabricii, ulterior, prin intermediul instantei de judecata,
aceasta decizie a fost anulata. Concomitent, Comisia Europeana reclama faptul ca
nu au fost luate masurile menite sa sanctioneze operatorul economic si sa
asigure transpunerea in practica a legislatiei comunitare. Este de prevazut ca,
potrivit uzantelor, Comisia Europeana va trece la penalizarea Romaniei si la
deschiderea unui proces la Curtea Europeana de Justitie.
Ancheta europeana antifrauda la
Complexul Energetic Craiova
In urma unei declaratii acordate
agentiei hotnews.ro, OLAF (Oficiul European de Lupta Antifrauda al Comisiei
Europene) ancheteaza deja modul de atribuire al unui contract valoare de zeci
de milioane de euro, vizand modernizarea complexului energetic de la Craiova. In
fapt este vorba despre un contract de desulfurare a gazelor, atribuit initial
filialei italiene a grupului francez Alstom Power. Consiliul National de
Solutionare a Contestatiilor (CNSC) a dat un aviz negativ grupului Astom, ca
urmare a cotestatiei formulate de consortiul italo-chino-roman
Idreco-Insigma-Romelectro. Asocierea intre Idreco si Insigma a fost deja
implicata intr-un scandal de frauda in Bulgaria si se afla sub ancheta OLAF. In
acest sens, Bulgaria risca pierderea unor fonduri europene in valoare de zeci de
milioane de Euro.
Controverse intre sectorul IMM si Guvern
privind aplicarea Small Business Act in Romania
Dupa cum se cunoaste, Small
Business Act (SBA) este un document unic al Comisiei Europene adresat
micilor afaceri, ce urmeaza sa fie adoptat in curand de Parlamentul European.
Conform portalului euractiv.ro, reprezentantii mediului de afaceri din Romania,
in special ai sectorului IMM, au atras atentia ca doua initiative legislative
recente nu respecta prevederile acestui document, anume: proiectul “Codului de
Procedura Civila” nu transpune directiva europeana privind obligativitatea
combaterii intarzierii platilor; noul impozit forfetar instituit nu este in
spiritul SBA, care isi propune, printre altele, facilitarea accesului sectorului
IMM la finantare si dezvoltarea unui mediu legal care sa sprijine la timp
platile in tranzactiile comerciale, pecum si ajutorarea IMM-urilor pentru ca
acestea sa beneficieze mai mult de oportunitatile oferite de Piata Unica
Europeana. In aceste conditii, avand in vedere opozitia puternica a CNIPMMR,
este de asteptat atat o contestare a nearmonizarii legislatiei romanesti cu cea
UE, cat si deschiderea unui conflict juridic intre Comisia Europeana si Guvernul
Romaniei.
Evaluarea politicilor
anti-criza si fiscale sub lupa mediului privat si academic
In urma unui sondaj ad-hoc in
randul reprezentantilor mediului de afaceri, bancherilor, liderilor unor
societati de investitii financiare si conducerea confederatiilor patronale,
agentia hotnews.ro a anuntat ca prestatia masurilor anti-criza ale Guvernului a
fost notata recent cu media 5, iar eficienta politicilor fiscale, tot cu aceeasi
nota. Conform sondajului, doar agentiile apropiate Guvernului au notat cu nota 7
cele doua tipuri de masuri. Un analist economic citat in materialul mentionat a
acordat Guvernului nota 3 pentru politica fiscala, deoarece aceasta ar
reprezenta “o harababura totala, o lipsa de strategie fiscala, o permanenta
lipire de petice”. In paralel, autorii materialului de presa, Dan POPA si Dragos
COMACHE, au asezat in oglinda si evaluarea din raportul BERD, din care citam:
“stimulii” inclusi in programul cu fonduri de 13 miliarde Euro anuntat de
Guvernul Romaniei, in februarie 2009, pentru sprijinirea economiei, au fost pana
in prezent “mai mult imaginari decat reali”, iar efectul programului asupra
cresterii economice a tarii a fost neglijabil, intrucat au fost lansate prea
putine proiecte.
Platforma electronica in
sprijinul dezvoltarii mediului de afaceri regional si local
Hotnews.ro a anuntat recent
finalizarea proiectului “Jurnalism inovator in regiunea de dezvoltare
Bucuresti-Ilfov”, finantat prin intermediul POR. Investitiile respective
destinate regiunii amintite au vizat achzitionarea si implementarea unei
platforme electronice de editare multi-sites, precum si dezvoltarea pe aceasta
platforma a patru siteuri de nisa: autoritati publice locale; mediu; educatie
universitara; educatie/comunicare antreprenoriala. Proiectul s-a derulat pe
perioada unui an si a primit o finantare nerambursabila de 575000 lei.
Invitatii
la evenimente recomandate
Oportunitati sporite de
informare, training si consiliere
SCOALA
BANILOR EUROPENI
- Bucuresti, 25-26
martie 2010 (editia a III-a)
Drept urmare a interesului
suscitat de primele doua editii ale noului format de reuniuni de informare,
training si consiliere “SCOALA BANILOR EUROPENI” (StructuralFunds.ro), va
informam ca organizam la sediul CRFB - Bucuresti (Str. Edgar
Quinet 8), in perioada 25-26 martie 2010, cea de-a III-a editie din
aceasta serie, in cadrul programului non-guvernamental “Incubatorul de
Proiecte si Afaceri Europene”, fondat in luna februarie 2009. Mentionam ca
aceste reuniuni de lucru si relationare directa cu reprezentantii autoritatilor
ce gestioneaza banii europeni, recent mediatizate si recomandate si de emisiunea
“Antreprenor” (Money Channel TV), sunt realizate, sub egida Platformei “EU-RO
Clearing Funds”, de EUROLINK-House of Europe
(HouseofEurope.ro), partener de dialog consultativ structurat al Comisiei
Europene, in cooperare cu Knowledge Management Institute - sucursala
Romania (Knomacons.ro; KMinstitute.org).
Ne face placere sa reamintim ca proiectul nostru
este sprijinit de urmatoarele institutii: Agentia pentru Implementarea
Proiectelor si Programelor pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii (AIPPIMM),
Centrul Regional de Formare Bucuresti (CRFB) de sub egida ANFP-Guvernul
Romaniei, CRENoS (Centro Ricerche Economiche Nord Sud - Italia), precum
si, mai recent, de ACRAFE (Asociatia Consultantilor din Romania pentru
Accesarea Fondurilor Europene). Parteneri Media:
CalendarEvenimente.ro, Tribuna Economica, NewsChannel.ro, Economie si
Administratie Locala, Euroconsultanta-Ghidul Firmei, ClubAfaceri.ro, PRwave.ro,
Finantare.ro, SmartFinancial.ro, SmartBank.ro, GhiseulBancar.ro, Comunicatii
Mobile, ComunicateMedia.ro, StiriEvenimente.ro, Early Warning Support - “EU-RO
Clearing Funds”. Sponsor Tehnic: Phaeton Gala - PR & Lobby Consulting.
Principalele noutati-cheie ale actualei
editii sunt:
-modificarile legislative si procedurale
ale sistemului de acordare a finantarilor europene, precum si noile solutii de
garantare si co-finantare a proiectelor de investitii, oferite de reprezentantii
autoritatilor de management;
-studiu de caz
“OpenMed-Consorzio Latte”: oportunitati de afiliere si parteneriat in
reteaua internationala Consortiul Produselor Lactate, convenit intre Consorzio
Latte Pecorino Romano (regiunea Sardinia) si Agentia Nationala de Consultanta
Agricola (ANCA, de sub egida Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale);
-exercitiu practic de simulare pentru
echipe de proiect privind traseul de succes in vederea stabilirii: obiectivelor,
indicatorilor de verificabilitate, rezultatelor si activitatilor unui proiect
european (Matricea Cadru Logic).
Originalitatea acestui program non-guvernamental
consta in principal in oferirea unui cadru inter-activ concomitent de informare,
training si consiliere celor motivati sa faca o schimbare in cariera lor
profesionala, sa-si certifice competentele si abilitatile acumulate ca
Knowledge Management Specialist si sa-si clarifice etapele demararii si
implementarii performante a unui proiect de investitii in cele mai diferite
domenii economico-sociale care beneficiaza de sprijinul finantarilor UE sau
internationale - analiza realista a oportunitatilor investitionale, colaborarea
consultantului cu beneficiarul, evitarea erorilor administrative etc.
Coordonatorul principal este Dl Octavian SERBAN,
Certified Knowledge Manager - Presedintele Knowledge Management
Institute-sucursala Romania / Knomacons; MBA - Georgetown University (SUA) si al
Programului Business Management (Japan Productivity Centre).
Recenta decizie a Comitetului Inter-Ministerial
format de Guvern pentru a simplifica substantial procedurile birocratice si a
furniza o pre-finantare/garantare mai generoasa sectorului IMM reprezinta cadrul
unor schimbari mai palpabile pentru imbunatatirea accesului la Fondurile
Europene al tuturor tipurilor de beneficiari actuali sau viitori ai acestor
forme de sprijin financiar. In completare, in curand, se va adauga si
oportunitatea accesarii Ajutoarelor de Stat pentru intreprinderile in
dificultate, in valoare de pana la 500.000 euro, care se vor derula sub
coordonarea AIPPIMM.
Asadar, pentru toti cei care se afla in pragul
unei schimbari de orientare in cariera profesionala sau care doresc sa
descopere posibilitatile care decurg si pentru romani din numeroasele
programe cu finantare europeana, adresam invitatia sa consulte mai multe
informatii pe siteul
www.StructuralFunds.ro
sau sa ne trasmita solicitarile lor de detalii suplimentare pe adresa
eurolink@b.astral.ro.
Anunturi utile
Calendarul reuniunilor si evenimentelor
coordonate de Platforma EU-RO Clearing Funds
25 martie - 20
iunie 2010
Curs on-line de medie durata
pentru experti si manageri de proiect in domeniul Fondurilor Europene
25-26 martie 2010
Editia a III-a a reuniunii
"SCOALA BANILOR EUROPENI" pentru experti, manageri, consultanti si
intreprinzatori
27-28 mai 2010
In cadrul
Saptamanii Europene a IMM-urilor,
organizata de Comisia Europeana
FORUMUL CIVIC si de AFACERI
"Solutii Practice si Parteneriate de Afaceri pentru Relansarea
Antreprenoriatului prin politicile de sprijin ale UE si Fondurile Europene in
Romania si in Regiunea Dunarii-Marii Negre"
In atentia
Dumneavoastra
Avem placerea sa va informam ca
dorim sa initiem o sectiune speciala a buletinului “Early Warning Support” prin
care sa publicam contributiile si propunerile Dvs. pentru perfectionarea
procesului de accesare/implementare a proiectelor cu fonduri UE, precum si
eventuale chestiuni cu relevanta cat mai larga pentru toti cititorii
buletinului. In acest sens, va rugam sa transmiteti materialele Dvs. la adresa
eurolink@b.astral.ro
.
Mentionam si va recomandam cu
caldura sa consultati si blog-ul gazduit de Partenerul Media al Platformei EU-RO
Clearing Funds -
http://severavram.finantare.ro/
Nr.
01/2010 - FEBRUARIE 2010
Noutati privind accesarea fondurilor europene
START pentru noi
linii de finantare nerambursabile
Cu foarte putin timp
in urma, au fost deschise noi apeluri pentru finantare UE.
In cadrul
Programului Operational Sectorial "Cresterea Competitivitatii Economice"
(POS CCE) - domeniul energiei regenerabile si al economisirii de energie in
procesele industriale:
Operatiunea 4.2. POS
CCE, cu termen limita 30 aprilie 2010: "Sprijinirea investitiilor in
modernizarea si realizarea de noi capacitati de producere a energiei electrice
si termice prin valorificarea resurselor energetice regenerabile" - sunt
eligibile IMM-urile, administratiile locale si companiile mari.
Operatiunea a) POS
CCE - Axa Prioritara 4., cu termen limita 30 noiembrie 2010: "Sprijinirea
investitiilor in instalatii si echipamente pentru intreprinderi din industrie
care sa conduca la economii de energie" - sunt eligibile atat IMM-urile, cat si
companiile mari.
In cadrul
Programului Operational Sectorial "Dezvoltarea Capacitatii
Administrative" (POS DCA) s-au deschis urmatoarele apeluri pentru idei de
proiecte, cu depunere continua.
Axa Prioritara 1.:
"Imbunatatiri de structura si proces ale ciclului de politici publice"
Axa Prioritara
2.1."Sprijin pentru procesul de descentralizare sectoriala a serviciilor"
Axa Prioritara 2.2.:
"Imbunatatirea calitatii si eficientei furnizarii serviciilor publice cu
accentul pe procesul de descentralizare"
Sunt eligibile
institutiile centrale ale administratiei publice centrale (ministere,
autoritati, agentii) singure sau, preferabil, in parteneriat cu organizatii
neguvernamentale.
Pentru o consultare
privind toate oportunitatile active in prezent, puteti accesa Ghidul 2010
Fonduri Structurale elaborat si actualizat de portalul Finantare.ro sau
portalul oficial al ACIS (fonduri-ue.ro).
Solicitarile
societatii civile provoaca o reactie mai energica din partea Sefului
Executivului cu privire la absorbtia Fondurilor Europene
La inceputul noului an 2010,
frustrarile acumulate in randul comunitatii de afaceri, sindicatelor,
patronatelor si al societatii civile in legatura cu slaba absorbtie a Fondurilor
Europene in primii trei ani de dupa aderarea la Uniunea Europeana s-a
materializat, mai recent, intr-o scrisoare de protest a peste 100 de organizatii
din Romania, scrisoare ce evidentiaza succint un numar semnificativ de
deficiente ale procesului de accesare, sectare si implementare a acestor
programe de finantare.
Gestul acesta cu
valoare predominant simbolica a generat deja o prima reactie din partea Primului
Ministru al Romaniei. Conform cotidianului "Evenimentul Zilei", Premierul
sustine in mod oficial ca Romania va reusi pana la urma sa absoarba in acest an
4,3 miliarde de Euro din fondurile UE. In declaratia respectiva de presa, se
sustine ca acesti bani "pot grabi iesirea din criza" si pot aduce "relansarea
vietii mai bune in Romania".
Anterior, acelasi
articol face trimitere la avertismentul dat de catre Premier reprezentantilor
autoritatilor responsabile de gestionarea Fondurilor Europene, advertisment care
a mers pana la amenintarea cu demiterea acestor reprezentanti, in cazul in care
nu ar avea loc loc o imbunatatire substantiala a ritmului si calitatii
procesului de accesare a banilor UE. Acest advertisment a fost formulat cu
ocazia desfasurarii unei recente reuniuni a Comitetului Interministerial,
infiintat de Guvern, dar comunicatul de presa respectiv nu evidentiaza in mod
specific un sistem de monitorizare si de penalizare a deficientelor sau erorilor
comise de catre functionarii responsabili de cheltuirea eficienta si
transparenta a Fondurilor Europene.
In perspectiva,
noi modificari ale legislatiei privind achizitiile publice
Intrucat o parte
considerabila a intarzierilor inregistrate in semnarea contractelor si demararii
multor proiecte este in continuare determinata de legislatia referitoare la
achizitiile publice, Guvernul a dezbatut din nou aceasta carenta si a cerut
celor trei organisme raspunzatoare de buna functionare in practica a acestui
domeniu sa formuleze propuneri pentru ameliorarea legislatiei si combaterea mai
eficienta a contestarii foarte frecvente a licitatiilor abia incheiate.
Mentionam ca acest gen de probleme intampinate de solicitantii si consultantii
in proiectele europene a fost cu mult timp in urma semnalat in Rapoartele mult
mai vechi ale Platformei "EU-RO
Clearing Funds".
Intr-un interval de numai un an si jumatate, aceasta legislatie a continuat sa
se schimbe periodic fara ca sa produca efecte palpabile in randul beneficiarilor
de finantare UE. Evident o componenta importanta a problemelor aparute provin
chiar din partea beneficiarilor mai ales din sectorul public, care redacteaza
initial caietele de sarcini pentru viitoarele licitatii (de exemplu:
constrangeri artificiale care restrictioneaza accesul participantilor, criterii
fluide de stabilire a plafoanelor de sume, mentinerea criteriului "cel mai mic
pret" ca fiind decisiv in stabilirea castigatorului, renuntarea la semnarea
contractului de catre unii beneficiari, in cazul in care castigatorul licitatiei
este altul decat cel scontat de acestia etc.).
Pe de alta parte,
insa, persistenta in paralel a trei institutii diferite, care raspund din
unghiuri diferite de procesul achizitiilor publice, este de natura sa complice
considerabil procesul si sa mentina inutile suprapuneri si paralelisme de
competente intre activitatea fiecareia dintre ele. In plus, faptul ca hotararile
Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor nu au putere imperativa
directioneaza cel mai adesea catre justitie contestatiile unora dintre
participantii la licitatie. De asemenea, Consiliul Superior al Magistraturii nu
a demonstrat preocupari concrete privind o instruire de specialitate a
judecatorilor care judeca asemenea cauze, ceea ce mentine un grad ridicat de
aleatoriu sau de diletantism in solutionarea plangerilor respective.
Din nefericire, nici
de aceasta data autoritatile romane n-au reusit sa aiba o consultare prealabila
eficienta cu organismele specializate ale Comisiei Europene pentru a putea
adopta mult mai eficient bunele practici anterioare din UE si a nu risca
respingerea amendamentelor adoptate ulterior datorita nearmonizarii cu
legislatia si practicile comunitare in domeniu. In acest sens, poate ca de un
real folos ar fi fost si o consultare prealabila cu comunitatea de consultanta,
care sa evite noi intarzieri sau improvizatii legislative cu efect potential
periculos asupra procesului de absorbtie.
Asigurarea
co-finantarii proiectelor ramane cheia succesului absorbtiei Fondurilor UE
Intr-un recent
articol publicat de ziarul "Financiarul", este evidentiat faptul ca in lipsa
unor masuri anti-criza din partea executivului, acesta ar fi trebuit sa se
orienteze mult mai profund spre absorbtia Fondurilor Europene "cu care s-ar
putea finanta programe de relansare a economiei". Articolul considera ca aceste
aprecieri sunt in aceeasi tonalitate cu declaratia Sefului Misiunii FMI pentru
Romania care declarase anterior ca "Guvernul de la Bucuresti nu a luat masuri
pentru a reporni motoarele economiei" si i-a recomandat acestuia "sa se
concentreze pe absorbtia Fondurilor Europene".
Evident insa ca
responsabilitatea pentru situatia actuala a ratei de absorbtie si a calitatii
intregului proces nu tin doar de competentele Guvernului. Pana in prezent,
comunitatea bancara prezenta in tara noastra nu a fost in mod concludent
suficient de receptiva in privinta acordarii co-finantarii proiectelor, in
special pentru reprezentantii sectorului IMM si pentru proiectele de agricultura
/ dezoltare rurala. In acest sens, marja de negociere si lobby a Guvernului si a
BNR, ca organism de reglementare, au ramas deosebit de restranse. De aceea,
modul in care se va solutiona aceasta componenta ramane decisiv pentru destinul
si ritmul pe care il va inregistra pe viitor procesul de accesare si
implementare al proiectelor europene in Romania.
Partea plina a
paharului o reprezinta recentele masuri anuntate, de pilda, de catre Ministerul
Dezvoltarii Regionale si Turismului, care deschid oportunitatea pre-finantarii
proiectelor avansate de microintreprinderi cu un procent de pana la 35% din
valoarea finantarii europene. Aceasta masura insa reprezinta, deocamdata, o
componenta strict limitata ca numar de beneficiari, de aceea doar o extindere
concludenta a masurilor de sprijin pentru sectorul IMM ar fi de natura sa
contribuie la o imbunatatire semnificativa a ritmului procesului de accesare a
finantarilor UE.
Publicarea
Calendarului orientativ al lansarii apelurilor de proiecte pe 2010
In efortul de
sporire a gradului de previzibilitate si transparenta al deschiderii al
accesului la Fondurile Europene,
ACIS (Autoritatea pentru
Coordonarea Instrumentelor Structurale din cadrul Ministerului Finantelor
Publice) a facut recent public un calendar orientativ al lansarii noilor apeluri
de proiecte in cadrul programelor operationale. Este, totusi, necesar sa
precizam ca datele previzionate nu angajeaza o raspundere efectiva si directa in
privinta respectarii termenelor de catre autoritatilor de management. Din
practica anterioara s-a constatat ca, adesea, acestea nu au putut sa respecte in
mod ferm propriul calendar fixat, datorita unor motive foarte variate: de la
lipsa evaluatorilor suficienti, pana la contestarea repetata a procedurilor de
achizitii publice pentru numirea echipelor de evaluatori independenti.
In acest sens,
consolidarea prerogativelor de coordonare din partea ACIS ar merita sa
reprezinte o prioritate majora pentru Guvern. Altfel spus, fara asigurarea unei
sporite convergente si coerente institutionale, pastrarea unui status quo al
fiecarei autoritati de management in parte risca sa fragmenteze decizia si sa
conduca la incoerenta in randul solicitantilor sau beneficiarilor de finantare
europena.
In sprijinul
indirect al acestei tendinte vine si un recent semnal de alarma tras de Ziarul
Financiar care relateaza ca peste 13% din firmele care au castigat proiecte cu
finantare europeana, atat in cadrul POR, cat si POS CCE, isi reziliaza
deocamdata contractele pentru ca prezuma ca nu vor reusi sa-si sustina
financiar investitia pana la rambursarea primilor bani. Aceasta situatie era,
dealtfel, cunoscuta si semnalata anterior de catre reprezentantii autoritatilor
de resort, insa tendinta respectiva nu a fost acompaniata de o
co-responsabilizare a Guvernului pentru prevenirea sau combaterea acestui proces
de renuntare de catre firme asemnarii contractelor de finantare. Este vadita, in
acest sens, importanta adoptarii urgente a unor masuri de pre-finantare mai
flexibila a IMM-urilor, iar aceasta poate avea loc, evident, doar in contextul
unei relansari economice generale.
In plus,
introducerea mai recenta a unor obligatii de co-finantare semnificativa,
inclusiv din partea autoritatilor publice care formuleaza solicitari de
finantare, risca sa amane sau sa faca incerta obtinerea aprobarii acelor
proiecte, mai ales in cazurile in care acele autoritati n-au reusit sa-si
prevada in rezervele bugetare fondurile suficiente pentru asigurarea
viabilizarii propriilor proiecte.
Acordarea
sporului de 75% functionarilor din AM-uri rezolva doar partial problemele de
personal responsabil si competent
Asa cum a reiesit si
din recenta scrisoare a celor peste 100 de ONG-uri adresata Primului Ministru,
una dintre problemele tehnice majore consta in criza de personal competent si de
migratia masiva a expertilor din autoritatile de management catre sectorul
privat. In aceasta privinta, consilierul personal al Primului Ministru, Dr.
Andreea PAUL a anuntat recent, inclusiv pe blogul sau personal, ca aceasta
problema va putea fi rezolvata prin achitarea in continuare a sporului de 75%
catre functionarii respectivi prin decontarea acestor fonduri din resursele
Programului Operational Asistenta Tehnica, pe baza acelorasi proceduri de
decontare post-factum.
Consideram ca
aceasta este o rezolvare imbucuratoare a parghiilor de motivare a personalului
implicat in procesul de gestionare a Fondurilor Europene. Cu toate acestea, din
pacate, acordarea acestui simplu spor nu va fi in masura sa rezolve toate
problemele legate de fidelizarea si stabilizarea functionarilor publici care
lucreaza in autoritatile de management sau in organismele intermediare. Migratia
de personal se explica si prin alte cauze, conectate strict la modul de punere
in aplicare a statutului functionarului public in Romania, indeosebi la
limitarile pe care acest statut le incumba. In plus, cea mai spinoasa problema
ramane asigurarea unei evaluari neutre, corecte si transparente a proiectelor in
ritm mult mai prompt, ceea ce pana in prezent autoritatile responsabile nu au
reusit in mod decisiv.
Invitatii
la evenimente recomandate
Oportunitati
sporite de informare, training si consiliere prin
SCOALA BANILOR EUROPENI
- Bucuresti, 25-26 februarie 2010
Prin numarul,
interesul suscitat si calitatea participantilor de care s-a bucurat editia I a
noului format de eveniment de informare, training si consiliere
"SCOALA
BANILOR EUROPENI",
s-a putut constata un deosebit impact al acestui program non-guvernamental din
cadrul Incubatorului de Proiecte si Afaceri Europene (lansat in luna februarie
2009) in special asupra managerilor, expertilor si intreprinzatorilor care
aspira la realizarea de investitii cu finantare UE sau internationala si, in
paralel, la o formare intensiva de management performant, care sa dobandeasca
cat mai prompt o certificare internationala pe masura, oferita prin sprijinul
Knowledge Management Institute
- sucursala Romania.
Drept doar una
dintre dovezile graitoare ale succesului repurtat este aceea ca Agentia
pentru Implementarea Proiectelor si Programelor pentru IMM (AIPPIMM)
din cadrul Ministerului Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri a luat
decizia, in cadrul parteneriatului deja existent, sa formeze si sa recomande
formarea propriilor experti, colaboratori sau beneficiari prin reuniunile si
programele specializate coordonate - sub egida Platformei
"EU-RO Clearing Funds"
- de Fundatia
EUROLINK - House of Europe,
partener de dialog consultativ structurat al Comisiei Europene.
In plus, recenta
decizie a Comitetului Inter-Ministerial format de Guvern pentru a
simplifica substantial procedurile birocratice si a furniza, de plida, o
pre-finantare mai generoasa sectorului IMM reprezinta cadrul unor schimbari mai
palpabile pentru imbunatatirea accesului la Fondurile Europene al tuturor
tipurilor de beneficiari actuali sau viitori ai acestor forme de sprijin
financiar. In completare, conform datelor prezentate in Mesajul Presedintelui
AIPPIMM, in curand, se va adauga si oportunitatea accesarii Ajutoarelor
de Stat pentru intreprinderile in dificultate in valoare de pana in 500.000
euro care se vor derula sub coordonarea organismului guvernamental mentionat.
Tocmai de aceea, va
invitam sa participati la cea de-a II-a editie a evenimentului
"Scoala
Banilor Europeni",
care se va desfasura la sediul Centrului Regional de
Formare Bucuresti (CRFB), in perioada
25-26 februarie 2010. Principalele
beneficii pentru participanti sunt: sintetizarea principalelor forme curente de
sprijin financiar comunitar; formare si certificare internationala profesionala
de inalt nivel la indemana managerilor, intreprinzatorilor, consultantilor si
trainerilor; evaluarea personalizata a ideilor de investitii prin Laboratorul
mobil de analiza si prognoza; stabilirea Foii de Parcurs/rutele de abordat
pentru calibrarea oportunitatilor de finantare prin runde de consiliere
personalizata pentru beneficiarii actuali, viitori sau potentiali de finantare,
la cerere; afiliere la comunitatea de expertiza si schimb de bune practici
"Knowledge
Management Community".
Institutiile care
sprijina proiectul sunt: Centrul Regional de Formare Bucuresti (CRFB) de
sub egida ANFP-Guvernul Romaniei, Agentia pentru Implementarea Proiectelor si
Programelor pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii (AIPPIMM), precum si
CRENoS (Centro Ricerche Economiche Nord Sud - Italia). Sponsor Tehnic:
Phaeton Gala - PR & Lobby Consulting. Parteneri Media:
CalendarEvenimente.ro, Tribuna Economica, NewsChannel.ro,
Economie si Administratie Locala, Euroconsultanta-Ghidul Firmei, ClubAfaceri.ro,
PRwave.ro, Finantare.ro, SmartFinancial.ro, SmartBank.ro, GhiseulBancar.ro,
Comunicatii Mobile, ComunicateMedia.ro, StiriEvenimente.ro, Early Warning
Support - "EU-RO Clearing Funds".
Asadar, pentru toti
cei care se afla in pragul unei schimbari de orientare
in cariera profesionala sau care doresc sa descopere
posibilitatile care decurg si pentru romani din numeroasele
programe cu finantare europeana, adresam invitatia sa
consulte mai multe informatii pe siteul
www.StructuralFunds.ro
sau sa ne trasmita solicitarile lor de detalii suplimentare pe adresa
eurolink@b.astral.ro.
|