Fonduri Structurale

  Structural Funds

   Misiune   |     Parteneri Oficiali   |     Activităţi şi Evenimente    |    Oferta de Training şi Consiliere   |    Resurse de Informare   |
     Prima pagină
   EU-RO Clearing Funds
     Club StructuralFunds
     Publicaţii
     Buletin Informativ
     Revista Presei
     Link-uri utile
     Anunţuri utile
   Hartă site
     CONTACT


Evenimente curente:

 

    Programul Naţional de Formare

    Fonduri Europene post-aderare

 

    Calendar de desfăşurare

 

    Sesiuni de scurtă durată

 

    Cursuri online de medie durată

     post-universitare   

 

    Certificat de Absolvire în

      Managementul Proiectului    

 

    Program de Master "Integrare

     Economică Europeană" 

 

   Sesiuni regionale de training

     intensiv (la cerere) 

 

ARHIVĂ EVENIMENTE

Evenimente anuale:

 

 

Forumul Civic si de Afaceri pentru stimularea absorbtiei Fondurilor Europene

 

 

 

Ziua Europeana a Concurentei si Competitivitatii in Romania

     

Saloanele Regionale ale Proiectelor cu Fonduri Europene:

 

      Iaşi, 13-15 iunie 2007

 

      Braşov, 31 mai-2 iunie

 

      Timisoara, 26-28 aprilie

 

      Sibiu, 18-20 aprilie

 

ŞCOALA de VARĂ

a Managerilor de Proiect şi Experţilorîn proiectele cu Fonduri Europene

 

     SOVATA,  30 aug.-2 sept.

 

     CONSTANŢA, 5-10 iulie

 

Module intensive de training

     BUCUREŞTI, martie 2007

DEZBATERI PUBLICE REGIONALE

 

     Arad, 19 ianuarie

 

     Oradea, 9 februarie

 

     Braşov, 16 februarie

 

     Tg. Mureş, 17 februarie

 

     Zalău, 19 februarie

 

Alte evenimente şi acţiuni (2006)

 

Noutăţi:   ATELIERUL INTER-ACTIV de IDEI, PROIECTE si INVESTITII INOVATIVE - editia I (30 ianuarie 2009)

 

EARLY WARNING SUPPORT

PLATFORMA "EU-RO CLEARING FUNDS"

proiect coordonat de

Fundatia EUROLINK – House of Europe

 

 


"Early Warning Support” este un buletin informativ de alerte rapide privind oportunitatile de investitii prin fonduri UE post-aderare, realizat sub egida Platformei de Actiune si Interventie Rapida a Societatii Civile in favoarea stimularii absorbtiei Fondurilor Europene "EU-RO Clearing Funds".


Arhiva 2009


Nr. 3 - 31 martie 2009

 

NOU:

Va recomandam cu caldura sa consultati si blog-ul gazduit de Partenerul Media al Platformei EU-RO Clearing Funds - http://severavram.finantare.ro/

 

 

Semne de belsug ar fi, raman de asteptat semintele de primavara

 

~ Sumar executiv al Raportului nr. 6 de Monitorizare

si Evaluare Paralela asupra stadiului de accesare si

implementare al proiectelor cu Fonduri Europene ~

 

In urma  consultarilor publice, desfasurate in cursul primelor doua editii ale Incubatorului de Proiecte si Afaceri Europene, organizate cu sprijinul principalelor autoritati de management/ organisme intermediare, in parteneriat cu International Knowledge Management Institute- sucursala Romania, Asociatia de Stiinte Alternative si Centrul de Training “ALERON”, a altor consultari publice, conferinte, sesiuni de training, cat si al inter-activitatii ocazionate prin intermediul Portalului Platformei “EU-RO Clearing Funds” si de cursurile on-line organizate in parteneriat cu Universitatea Romana de Stiinte si Arte “Gheorghe Cristea”, precum si a Scrisorii oficiale de raspuns din partea Conducerii ACIS, sintetizam in cele ce urmeaza si supunem atentiei Comitetului Inter-ministerial de Coordonare co-patronat de E.S. Dl Prim Ministru Emil BOC si E.S. Dl Vice-Prim-Ministru, Dan NICA urmatorul set de observatii, sugestii, recomandari si propuneri privind accelerarea si imbunatatirea imediata a procesului de accesare si implementare a proiectelor cu fonduri UE, in special a asigurarii sprijinului tehnic si logistic.

 

  1. Campaniile de informare-constientizare necesita deplasarea neta a accentului de pe bifarea cantitativa spre un revers calitativ

In relatia dintre autoritatile de management/organismele intermediare si beneficiarii potentiali sau actuali de finantare UE, accentul principal continua sa cada pe componenta de promovare/ publicitare generica si de informare generala si nu pe cea de advocacy, de argumentare personalizata, explicativa si de mentoring educational a beneficiarilor, in asemenea mod incat utilizarea fondurilor UE sa dea un semnal concludent de dinamism si pragmatism agentiilor de rating si investitorilor straini potential interesati de Romania.

 

  1. Desfasurarea practica a achizitiilor publice in randul beneficiarilor din sectorul public ramane “calcaiul lui Ahile” al intregului proces

In urma rapoartelor si presiunilor constructive anterioare ale Platformei “EU-RO Clearing Funds”, Guvernul a avut laudabila initiativa de simplificare si ameliorare a legislatiei legate de domeniul achizitiilor publice. Totusi, pana in prezent, propunerile de amendare legislativa nu se bucura deocamdata de un aviz consultativ favorabil din partea Comisiei Europene si nu au reusit sa intruneasca consensul minimal din partea organizatiilor de consultanta si ale societatii civile implicate in cadrul procesului. In mod logic, s-ar impune o revizuire stabila a intregii legislatii in domeniu, printr-o cat mai larga consultare cu institutiile protagoniste ale procesului, in asa fel incat regulile jocului sa nu mai fie schimbate, cel putin atat de frecvent, in timpul procesului de absorbtie, iar beneficiarii si contractorii/furnizorii de servicii sa-si risipeasca suspiciunile anterioare si sa dobandeasca o sporita incredere si implicare pentru consolidarea transparenta si pe baze realiste a intregului proces de contractare si sub-contractare, atat in sistemul public, cat si in cel privat. Din nefericire, a continuat practica introducerii de modificari de ultim moment ale caietelor de sarcini sau chiar anulari intempestive ale licitatiilor mari pe axa tehnica, ceea ce mentine un climat de relativa ambiguitate si neincredere printre aplicantii potentiali si exclude uneori din start ofertele companiilor romanesti de consultanta.

 

  1. Lungul drum al accesarii  parteneriatelor public-private pragmatice si transparente: inca faza de “mar al discordiei”

Referitor la prioritatea adoptarii urgente a unor reglementari legislative constructive legate de valorificarea inteligenta si flexibila a oportunitatilor oferite de Parteneriatul Public-Privat, inclusiv in urma presiunilor mediului de afaceri, in special a initiativei “Guvernul Privat”, a propunerilor avansate de Asociatia Oamenilor de Afaceri din Romania si de Forumul Civic si de Afaceri (editia a II-a), organizat de Platforma “EU- RO Clearing Funds”, Guvernul a anuntat ca are in lucru o asemenea reforma reglementativa in favoarea incurajarii demararii unor proiecte importante de investitii in acest sistem european. Ramane de vazut daca formularea acestor reglementari se va face in timp util si daca ea va fi bine primita de Comisia Europeana, in sensul respectarii legislatiei armonizate a concurentei/ajutorului de stat, ca si a reformelor unitare in curs la nivelul Uniunii Europene.

 

  1. Buturuga pre-finantarii din targ poate rasturna judecata de acasa a intreprinzatorilor solicitanti de finantare nerambursabila

In ceea ce priveste intrunirea co-finantarii proiectelor pentru beneficiarii potentiali, mai ales a celor din sectorul IMM, in asemenea mod incat sa nu devina un obstacol important in accesarea fondurilor, fara a se mentiona din pacate, din pacate, o data concreta, incepand cu acest an, conducerea ACIS ne-a informat ca si beneficiarii din mediul privat vor putea si ei primi o pre-finantare. Cuantumul acesteia va fi nu mai mare de 35% din valoarea ajutorului de stat, iar aceasta va putea fi utilizata pentru demararea cheltuielilor legate de proiect: redactarea proiectului si a anexelor tehnice necesare - studiu de fezabilitate, plan de afaceri etc. In plus, pentru sprijinirea organizatiilor neguvernamentale solicitante, autoritatile au decis ca rata de co-finantare a tuturor proiectelor la care acest tip de beneficiar este eligibil sa fie de minim 2%, in conditiile in care ONG-urile primesc si o pre-finantare, care poate ajunge pana la 40% din valoarea proiectului. In perspectiva viitoarelor apeluri de proiecte, ramane de vazut daca si cand exact anume aceste prevederi vor deveni valabile si efectiv operationale.

 

  1. Co-finantarea si garantarea/re-garantarea financiar-bancara a co-finantarii - captive inca “bunelor intentii” si ale unui Turn Babel al bancilor comerciale

In acelasi context, pentru asigurarea unui sistem realist de co-finantare, re-finantare si de garantare/re-garantare a creditelor oferite beneficiarilor, in special din sectorul privat, este vitala impunerea unui sistem legal transparent, unificat si armonizat de principii si reguli pe care bancile sa il utilizeze in practica de acordare a pre- si a co-finantarii. Deocamdata, in pofida consultarilor cu usile inchise intre Guvern, BNR si Asociatia Romana a Bancilor, nu s-a ajuns la un rezultat concludent si pozitiv, iar perceptia publica asupra atitudinii si rolului bancilor in cadrul procesului continua sa se degradeze, iar prestigiul social al acestora continua, din nefericire, sa scada. Singura veste buna data de Guvern este aceea legata de capitalizarea suplimentara a Eximbank, CEC Bank si FNIMM, insa pana in prezent nu sunt date publicitatii detalii concrete legate de sumele si termenele de operationalizare.

 

  1. Temele administrative neglijate inaintea aderarii la UE si in anii anteriori isi pot arata roadele otravite la ora recoltei

Am facut deja un Apel public catre noul Guvern sa impuna un tratament egal, nediscriminatoriu din punct de vedere al respectarii termenelor de executie si predare a lucrarilor atat solicitantilor, cat si celor care gestioneaza programele operationale. Deocamdata, acest regim este complet debalansat in detrimentul solicitantilor, carora li se impun termene stricte si chiar draconice, in timp ce functionarilor care nu respecta aceste termene, introduc frecvent corrigendum-uri peste corrigendum-uri  nu li se imputa nici un fel de penalitati sau nu li se administreaza sanctiuni. In situatia in care nu s-a reusit o evaluare mai precisa a necesarului de evaluatori, ar fi trebuit sa se apeleze imediat la licitarea partii de selectare a proiectelor catre societati specializate in domeniu din Romania sau UE. Din pacate, din acest unghi de vedere, in Romania exista o mare carenta de evaluatori si de auditori ai proiectelor complexe cu granturi publice, ceea ce este de natura sa genereze dificultati intregului mecanism  si ritm de derulare al selectiei proiectelor. Inca o data, pe aceasta cale, apelam insistent la noul Guvern sa impuna ca reforma administrativa profunda din Romania sa inceapa urgent cu modul de repartizare a sarcinilor si evaluarea rezultatelor pe proiecte concrete a  functionarilor si expertilor implicati in procesul de accesare a fondurilor, inclusiv in ceea ce priveste recompensarea sau penalizarea acestor persoane. Daca un model de acest gen va fi dat, intreaga reformare a administratiei publice se va indeplini mai lin si va genera efectul reducerii decalajului de management intre administratia publica si cel al sectorului privat si a celui academic si ONG.

 

  1. Neimplicarea capitalului de inteligenta si creativitate din diaspora, dar si a  capitalurilor romanilor care lucreaza in alte state poate intarzia reformele si bunastarea romanilor de acasa

In pofida numeroaselor invocari si apeluri anterioare, nu au fost formulate si transpuse in practica politici si masuri eficiente de re-atragere a tuturor competentelor de origine autohtona in domeniile de referinta ale programelor cu fonduri UE pentru a fi readuse mai ales in circuitul modalitatilor de stimulare a cresterii competitivitatii economice a produselor si serviciilor din Romania. Reiteram ideea ca nu ne mai permitem luxul de a aplauda in continuare repatrierea anuala a unor capitaluri de 7-8 miliarde care sa rotunjeasca in mod copios tezaurul BNR, fara ca si partea de capital mai pretioasa a inovativitatii autohtone sa nu fie pusa in valoare. De aceea, consideram ca - in cadrul initiativei formulate in cadrul Platformei CEFTAC de catre Consilierul Primului Ministru, Dr. Andreea VASS - privind creearea Consiliului National al Competitivitatii -, ar merita trebui sa figureze la loc e cinste pe agenda guvernamentala alaturi de stimulente pentru atragerea acestor capacitati creative si resurse financiare  activabile intr-un mod cat mai ingenios si concludent.

 

  1. Rolul de Cenusareasa al consultantei de proiect poate deveni cuiul lui Pepelea in accesarea si implementarea proiectelor cu fonduri UE

Dupa cum am subliniat si in rapoartele anterioare si in Apelul Deschis adresat noului Guvern si noului Parlament, se resimte puternic lipsa unei recunoasteri unitare si a unei reglementari adecvate  a furnizarii activitatii de euro-consultanta pentru proiectele cu finantare europeana, in sensul ca nu exista o departajare si clasificare recomandabila a agentiilor de consultanta cu minima expertiza anterioara in domeniul proiectelor cu finantare nerambursala si cu un portofoliu relevant, acumulat in perioada de pre-aderare. Principala consecinta regretabila este ca, din acest motiv, nu pot fi incurajate in mod constructiv cele trei tipuri de culturi carente si respectul real fata de acestea in Romania: cultura parteneriatului pe baze negociate, viabile si stabile; cultura „valorii adaugate UE” a proiectelor (capacitate de transferare a bunelor practici din alte state memebre UE spre realitatile romanesti); cultura managementului de proiect, drept calea principala de consolidare a capacitatii institutional-administrative si a apropierii standardelor din sectorul public in raport cu exigentele din sectorul privat, ca si re-centrarea schimbarilor in perimetrul focalizator al standardelor si regulilor Pietei Unice Europene.

 

  1. O deviza stringenta pentru beneficiari: pregatiti vara sanie, iar iarna car!

Indemnul autoritatilor ar trebui sa cada din start pe latura de substanta a implementarii si nu pe semnarea formala mai rapida de contracte de finantare. Consideram ca anuntata simplificare a procedurilor de depunere a proiectelor si anexelor necesare acestora ar urma sa se dovedeasca benefica, mai ales daca ea va surveni cat mai curand cu putinta, in asa mod incat noile cerinte din ghidurile solicitantului sa poata fi aplicate la timp. Simplificarea insasi nu poate reprezenta un scop in sine, ci ea merita con-mensurata si balansata cu o mult mai atenta constientizare a problemelor ulterioare din cursul implementarii, in special la nivelul asigurarii unei monitorizari interne si a raportarii ritmice judicioase care sa le asigure beneficiarilor fluenta dorita a rambursarii cheltuielilor.

 

  1. Autoritatile de gestiune a fondurilor ar merita sa abandoneze oglinda mamei vitrege a Albei ca Zapada pentru mai dese confruntari cu „piticii” reali din teren

In pofida demersurilor intreprinse, nu s-a reusit conjugarea unui mecanism de dialog consultativ structurat intre Comitetul Inter-Ministerial al Guvernului si Platforma Societatii Civile „EU-RO Clearing Funds” care realizeaza in mod impartial, de mai bine de doi ani, o campanie nationala de infomare si advocacy, precum si o constanta monitorizare si evaluare paralela, in sistem de auto-finantare propriu, a procesului de absorbtie. De asemenea, nici noul Guvern nu  a prevazut pana acum solicitarea unor analize, studii etc din afara propriilor structuri asupra stadiului vadit nemultumitor al utilizarii de pana in decembrie 2008 a fondurilor UE.

 

Cu acest nou prilej, Platforma de Actiune si Interventie Rapida a Societatii Civile “EU-RO Clearing Funds” apreciaza in mod favorabil eforturile facute de noua conducere a ACIS de a intra in acest mecanism de dialog consultativ structurat, insa continua sa considere ca este absolut necesara cooptarea reprezentantilor acestei platforme pe langa Comitetul Inter-ministerial, cel putin cu statut consultativ sau de observator. Acesta este si spiritul solicitarii oficiale adresate la inceputul anului 2009 de catre Platforma “EU-RO Clearing Funds” Cancelariei Primului Ministru, in vederea accelararii eficientizarii si transparentizarii intregului proces de accesare si implementare a proiectelor co-finantate de fondurile europene. Ne punem in continuare nadejdea intr-un raspuns constructiv pentru un bilant cu adevarat prosper pana la finele anului.

 

Pentru conformitate,

Secretariatul Platformei de Actiune si Interventie Rapida a Societatii Civile

in favoarea stimularii absorbtiei Fondurilor Europene – “EU-RO Clearing Funds”

Coordonator general: Prof. Sever AVRAM, Presedinte executiv EUROLINK- House of Europe

Internet: www. StructuralFunds.ro ; E-mail: info@structuralfunds.ro

 

Anunturi utile

 

In aceasta rubrica va semnalam care sunt cele mai recente apeluri pentru prezentarea de proiecte din fonduri UE.

 

30 aprilie - “Sisteme adecvate de management pentru protectia naturii” - beneficiari: ONG-uri, institute de cercetare, universitati muzee - link;

 

4 iunie - Proiecte de CD in parteneriat intre universitati/institute de cercetare-dezvoltare si intreprinderi - beneficiari: intreprinderi cu sau fara activitate CD mentionata in statut, dar pentru care cercetarea-dezvoltarea nu constituie obiectul principal de activitate - link;

 

11 iunie - “Proiecte CD de inalt nivel stiintific la care vor participa specialisti din strainatate” - beneficiari: organizatii de cercetare; intreprinderi cu activitate CD - link;

 

1 octombrie - Crearea Centrelor Nationale de Informare si Promovare Turistica (CNIPT) si dotarea acestora - beneficiari: unitati administrativ teritoriale, prin autoritati ale administratiei publice locale - link;

 

Depunere continua - "Introducerea si mentinerea in functiune a sistemelor de management, inclusiv EMAS" (PO DCA: AP 2 "Imbunatatirea calitatii si eficientei furnizarii serviciilor publice, cu accentul pus pe procesul de descentralizare", DMI 2.2 "Imbunatatirea calitatii si eficientei furnizarii serviciilor") - link.

 

In 31 martie 2009 AMPOSDRU a deschis liniile de finantare aferente schemelor de ajutor de stat pentru ocupare, pentru formare generala si specifica si ajutorul de minimis. Din acest moment, orice intreprindere din Romania va putea trimite electronic prin aplicatia ActionWeb, la AMPOSDRU, cereri pentru subventionarea salariilor noilor angajati, formarii profesionale a salariatilor sau pentru imbunatatirea conditiilor de munca, in scopul reducerii accidentelor de munca si riscului imbolnavirilor profesionale.

 

 

Invitatii la evenimente recomandate

 

Editie Extraordinara a INCUBATORULUI de PROIECTE si AFACERI EUROPENE pentru Relansarea Sectorului IMM

cu ocazia Saptamanii Europene a IMM-urilor, in onoarea Zilei Schuman a Uniunii Europene si a Zilei Independentei de Stat a Romaniei

 

Distinsi Colegi,

avem placerea sa va aducem la cunostinta ca prin sprijinul acordat de Guvernul Romaniei prin Agentia pentru Implementarea Proiectelor si Programelor pentru IMM (AIPIMM) de sub egida MIMMCMA, personal al Dlui Ministru Secretar de Stat Ion Cristian HAIDUC, precum si a altor prestigiosi parteneri internationali si romani, in contextul celebrarii Saptamanii Europene a IMM-urilor, sub cupola Complexului Expozitional ROMEXPO, in perioada 8-9 mai 2009,  Platforma de Actiune si Interventie Rapida “EU-RO Clearing Funds”, partener de dialog consultativ structurat al Comisiei Europene si al ACIS, cooordonata de Fundatia EUROLINK-Casa Europei, organizeaza Editia extraordinara a Incubatorului de Proiecte si Afaceri Europene pentru relansarea sectorului IMM.

 

Dupa succesul primelor doua editii din 2009 ale Incubatorului de Proiecte si Afaceri Europene, precum si a Forumului Civic si de Afaceri cu caracter national (decembrie 2008), acest Targ de Solutii Practice va procura prin reuniunile in plen si prin standurile tematice urmatoarele beneficii directe:

  1. Analiza prealabila instant a oportunitatilor firmei Dvs. de finantare si orientarea dezvoltarii in contextul fondurilor valabile UE;

  2. Astrograma personalizata a aranjamentului financiar ideal: caz cu caz, in sistem face to face (pe baza completarii fisei personale si a programarii prealabile)

  3. Formarea intensiva/certificarea in sistemul international Knowledge Management (Managementul Cunoasterii) prin modulul KM Fundamentals 

  4. Racordarea directa cu decidentii prezenti si negocierea pe viu a parteneriatelor de investitii cele mai rentabile prin Bursa de Contacte Profitabile

  5. Consilierea personalizata ad-hoc girata de brand-ul “Warwick Legal Network” (SCA Deleanu Vasile-Avocati) si “Detente Consultants” (Paris) pentru componenta legata de contractele juridice, caietul de sarcini pentru licitatie, aranjamente posibile de tip Parteneriat Public-Privat (PPP)

  6. Ghidajul catre cele mai profitabile valorificari a investitiilor imobiliare prealabile catre noi domenii: dezvoltare turistica, investitii de mediu, investitii non-agricole in mediul rural

  7. Primirea kitului (in format CD): „Cei 7 Pasi pentru Finantari Europene, Solutii si Investitii Inovative de Succes”

 

Pentru detalii complete privind agenda reuniunii, conditiile de inscriere si participare, cei interesati pot consulta siteul evenimentului sau contacta secretariatul Platformei “EU-RO Clearing Funds” la tel.-fax: 021.2304997 sau prin e-mail. Mentionam ca numarul maxim de participanti este de 100 de persoane, iar termenul-limita de inscriere este data de 4 mai 2009.   

 

Cu urarile noastre de succes,

Prof. Sever AVRAM

Coordonator General - Platforma “EU-RO Clearing Funds”

Presedinte Executiv - EUROLINK-Casa Europei

 

 

INVITATIE SPECIALA

 

In urma succesului repurtat prin primele doua editii ale Incubatorului de Proiecte si Afaceri Europene, va invitam sa va bucurati de avantajele programului nostru neguvernamental realizat in parteneriat cu Knowledge Management Institute-Romania, reprezentant pentru Europa de Est al International Knowledge Management Institute (Washington, DC - SUA). Certificarea in Managementul Cunoasterii (KM) constituie cea mai recenta si inovativa dintre cele 3 sisteme pe plan mondial de training si, in paralel, de certificare in domeniul managementului, axata pe o noua viziune asupra organizarii, utilizarii si valorificarii cunostintelor in cadrul organizatiilor de tip public sau privat.

 

In acest sens, avem placerea sa va semnalam oportunitatea participarii la urmatoarele reuniuni speciale de afaceri si cu caracter inter-activ de training/ certificare, pe care Knowledge Management Institute-filiala Romania, cu sprijinul EUROLINK- House of Europe Foundation, intentioneaza sa le organizeze in cursul lunilor aprilie si mai 2009.

 

Amintim ca unicitatatea programelor consta in combinatia provocatoare, deja profund testata anterior, intre formarea/consacrarea oficiala a unei noi elite a managerilor, expertilor si consultantilor in sistemului Managementului Cunoasterii in Romania, pe de o parte, si gasirea celor mai inteligente solutii concrete de accesare si implementare a proiectelor de dezvoltare/ investitii. Special Guest Lecturer este Presedintele Knowledge Management Institute-Romania, MBA-George Town University (USA), Dl Octavian SERBAN-Certified Management Consultant. Programul este supervizat academic de: Presedintele Asociatiei de Stiinte Alternative - Prof. Univ. Dr. Carmen COSTEA (ASE) si Seful Dept. de Integrare Europeana al Institutului de Economie Mondiala al Academiei Romane - Prof. Univ. Dr. Petre PRISECARU.

 

La sugestia unui numar important de participanti la editiile anterioare, precum si ale candidatilor potentiali, am decis ca odata cu editia a III-a a Incubatorului de Proiecte si Afaceri Europene, inscrierile sa se faca in mod continuu, conform criteriului “primul venit-primul servitin limita unui numar de maxim 15 participanti per reuniune de lucru, cf. Calendarului de desfasurare de mai jos:

 

KM Fundamentals + “Oportunitati concrete de finantare UE”: Bucuresti, 10 aprilie 2009

KM SPECIALIST: Bucuresti, 10-11 aprilie 2009

KM EXPERT: Sighisoara, 15-17 mai 2009

 

Rezervarea locului de participare se face prin transmiterea Formularului de Inscriere disponibil pe siteul evenimentului

 

Pentru inregistrare gratuita: link


Nr. 2 - 28 februarie 2009

NOU:

Mentionam si va recomandam cu caldura sa consultati si blog-ul gazduit de Partenerul Media al Platformei EU-RO Clearing Funds - http://severavram.finantare.ro/

 

Noutati privind accesarea fondurilor europene

 

Supervizarea ritmului de sectie a proiectelor europene urca la nivelul Primului Ministru

Primul Ministru Emil BOC a declansat recent o operatiune de super-monitorizare referitoare la procesul de avizare a proiectelor cu finantare europeana care intra in responsabilitatea Autoritatii pentru Coordonarea Instrumentelor Structurale (ACIS). Mentionam ca pana in prezent aceasta supervizare era asigurata doar la nivelul unui secretar de stat din Ministerul Finantelor.

 

Scopul principal enuntat al acestei masuri este acela de a se reusi scurtarea termenelor de avizare de catre autoritatile de management ale proiectelor depuse de beneficiarii potentiali. Ramane de vazut daca aceasta procedura va avea consecinte practice pe termen scurt pentru accelerarea procesului de accesare a fondurilor europene. Ridicarea ierarhica a palierului de supervizare a procesului de selectie a proiectelor da un semnal pozitiv in sine, dar nu este in masura sa garanteze schimbari de esenta la nivelele tehnice ale celor care evalueaza si contracteaza finantarile. Dupa cum se cunoaste, obstacolele principale de pana acum au fost: slaba capacitate institutionala de evaluare in ritm  acceptabil a proiectelor; absenta unui corp intern de evaluatori independenti de proiecte complexe care sa faca fata prioritatilor etapei; lipsa unor mijloace de coresponsabilizare stimulativa, dar si de penalizare a intarzierilor in randul corpului functionarilor publici implicati in procesul de gestionare a fondurilor UE.

 

 

Contrast flagrant intre nivelul stimularii financiare a administratiei publice si beneficiile autorilor de proiecte concrete

In cadrul lucrarilor comisiilor reunite de buget-finante ale Parlamentului Romaniei, Ministrul Finantelor Publice a facut cunoscut faptul ca, desi Romania a reusit sa absoarba doar 176 milioane Euro din fonduri UE, functionarii au primit deja sporuri in valoare de 300 milioane Euro. In acest context, Ministrul Finantelor a justificat ajustarile de 3% din PIB din cadrul bugetului de stat pentru a inlatura exagerarile care s-au produs anterior.

 

Rezultatul final al acestor masuri nu este inca, de fapt, cunoscut, intrucat un conflict social intre sindicatul principal al functionarilor publici si guvern este pe cale sa fie deschis. Evident, orice nou litigiu de acest gen va fi in masura sa produca noi temporizari ale ritmului de absorbtie si sa creeze o anumita deruta in randul candidatilor din sectorul public sau privat la fondurile UE. In continuare, in absenta unei reforme radicale a sistemului administratiei publice din Romania, acest gen de asteptari prea optimiste ale functionarilor publici si de deziluzii ale beneficiarilor potentiali risca sa se adanceasca si sa se cronicizeze in viitorul apropiat.

 

 

Simplificarea procedurilor de licitatie ramane o ecuatie cu prea multe necunoscute

Membrii Comitetului Interministerial fondat sub coordonarea Primului Ministru a analizat, in cursul reuniunii de marti, 24 februarie 2009, proiectul de act normativ privind o noua modificare neasteptata a legislatiei in domeniul achizitiilor publice. In acest domeniu, Guvernul este obligat sa ceara avizul expres al Comisiei Europene, intrucat pe acest plan exista o armonizare legislativa la nivel european.

 

In principiu, o scurtare a termenelor prevazute pentru desfasurarea achizitiilor publice este binevenita, mai ales in spiritul reformelor anuntate de Presedintele Comisiei Europene. Totusi, o scurtare abrupta a acestor termene, in absenta unei consultari cu mediul de afaceri si al consultantei de management, risca in continuare sa lase posibilitatea unor lacune, confuzii si inadvertente ce si-ar putea arata rezultatele, din nou, in viitorul foarte apropiat. De asemenea, simpla urgentare a procedurilor fara completa asigurare a tuturor metodelor de preventie legate de egalitatea de sanse a participarii, transparenta etc, nu este de natura sa elimine nici dubiile aplicantilor, nici sa garanteze producerea unor iregularitati ulterioare care sa fie sanctionate de organismele statului sau de institutiile UE. Este evident ca o reformare profunda a sistemului achizitiilor publice este asteptata de mediul de afaceri romanesc si european in privinta absorbtii fondurilor UE, insa principalele modificari ce ar trebui operate se refera la elementele hilare ale hiper-birocratizarii prezentarii documentatiei sau al obtinerii caietelor de sarcini (de exemplu, solicitarea foarte multor documente legate de bonitatea companiei sau de probitatea profesionala si juridica a candidatilor inainte de a se analiza pe fond calitatea ofertei; obligatia stampilarii si semnarii personale a sute si sute de pagini in cadrul ofertelor, in contextul in care legea semnaturii electronice sau o simpla declaratie pe proprie raspundere ar fi putut scurta enorm procedurile etc).

 

O consultare structurata, rapida si eficienta intre toate institutiile responsabile ale statului, precum si cu Reprezentanta Comisiei Europene si Platforma Societatii Civile de Actiune si Interventie Rapida “EU-RO Clearing Funds”  si asociatiile profesionale relevante ale consultantilor ar fi salutara, de natura sa elimine suspiciunile si sa maximizeze ritmul absorbtiei pe baze stabile si transparente.

 

 

Miscarea de indignare si protest a militantilor societatii civile se radicalizeaza in strada

Sub sloganul “Noi facem proiecte, voi dormiti in ghete!” a avut loc recent o confruntarea stradala intre un grup de ONG-uri romane beneficiare ale finantarii PHARE si Oficiul de Plati si Contractare (OPCP) din cadrul Ministerului Finantelor Publice, relateaza siteul Euractiv.ro. Aceste organizatii, plasate sub stindardul CENTRAS, Pro-Democratia si CERE, au format “Coalitia pentru eliberarea Fondurilor Europene”. Revolta acestora se bazeaza pe intarzierile la plata a ultimelor proiecte cu peste un an.

 

Dincolo de pitorescul acestui nou tip de conflict social, este evident regretabila cronicizare a acestui conflict, in special din perspectiva viitorilor beneficiari potentiali de finantare post-aderare. Declansarea acestei miscari de protest scoate insa la iveala si marginalizarea de care se “bucura” in continuare sectorul neguvernamentalca si slaba capacitate de dialog social pe care o manifesta in continuare noul guvern si Consiliul Economic si Social, abilitate in acest domeniu. Semnalam, totusi, ca a fost vorba despre organizatii neguvernamentale foarte mari, dar capacitatea de solidarizare cu mediul asociativ mai larg al societatii civile nu s-a produs inca. Totusi, iesirea la dialog a noului secretar de stat numit pentru acest resort - Dl Iuliu Cosmin COMAN - a fost de natura sa calmeze temporar spiritele. A fost depus un document special denumit “Petitia Coalitiei pentru eliberarea Fondurilor Europene”, dar in urma acestui eveniment, care a avut loc in data de 13 februarie 2009, nu s-a produs inca nici o solutionare clara a situatiei.

 

 

Masuri anti-criza pentru formarea in ceasul al 12-lea a angajatilor firmelor romanesti

In cadrul unei recente declaratii facuta de Ministerul Muncii au fost facute publice detaliile privind noile scheme de ajutor de stat din partea UE privind trei importante capitole: subventii pentru angajare; formare profesonala pentru toate categoriile de companii; imbunatatirea conditiilor de sanatate si securitate la locul de munca.

 

Potrivit sursei citata, preluata de Hotnews.ro, prin aceste ajutoare de stat vor putea fi, de pilda, subventionate, pentru un interval de un an, 50% din remuneratia noilor angajati proveniti din grupurile vulnerabile. De asemenea, procente consistente de co-finantare a trainingului vor fi acordate firmelor care isi propun sa faca formarea generala sau specifica a propriilor angajati.

 

Este de semnalat, totusi, ca sunt excluse din start de la aceasta oportunitate toate firmele care inregistreaza orice fel de datorii la bugetul de stat sau local. Aceste masuri cu caracter compensatoriu vin, din nefericire, cu o anumita intarziere, deoarece declansarea blocajului financiar-bancar afecteaza deja un numar mare de IMM-uri si a impins deja unele IMM-uri la masuri extreme precum declansarea procedurilor de insolventa sau lichidare. Tinand cont de precedentele in domeniul resurselor umane, care plaseaza Romania pe ultimul loc ca interes pentru finantarea activitatilor de training, este insa greu de crezut ca aceste masuri vor declansa un entuziasm consistent din partea beneficiarilor potentiali in absenta unui effort care sa fie catalizat cu sprijinul partenerilor sociali si al asociatiilor profesionale cele mai afectate.

 

 

Semnalul de alarma cu privire la gestionarea fondurilor risca sa ramana o simpla sticla aruncata in mare

Recent, un grup de firme de consultanta romanesti au publicat un interesant material dedicat propunerii unor forme de imbunatatire a accesului la fondurile UE. Analiza acestor aspecte critice a fost publicata sub egida Hotnews.ro si Euractiv.ro

 

Dintre problemele majore inventariate, amintim in mod succint:

  1. Aleatoriul datelor de lansare a apelurilor de proiecte pentru care autorii acuza opacitatea de comunicare si intarzierile legate de finalizarea documentelor, cu exemplificare pe POS DRU si APDRP (masura pentru pensiuni);

  2. Neconcordanta intre lansarea apelurilor si finalizarea tuturor documentelor si chiar fata de datele anuntate in mod oficial pentru care este facuta responsabila opacitatea in comunicare si gradul de dezorganizare semnalat in cazul aceleasi autoritati mentionate mai sus;

  3. Ín privinta lansarii licitatiilor, decalarea termenelor la care se primesc proiectele pentru care este facut responsabil gradul slab de comunicare al AM POS DRU cu beneficiarii potentiali;

  4. Continua modificare din mers a documentatiei privind licitatiile lansate pentru care este facuta responsabila neglijenta in redactarea documentatiilor de lansare in cazul mai multor programe operationale.

 

Drept efecte principale ale acestor situatii sunt enumerate: expirarea avizelor; necesitatea modificarii planurilor de afaceri; eliminarea din competitie a unor proiecte; descurajarea finala a beneficiarilor potentiali. Printre propunerile de imbunatatire mentionam: necesitatea furnizarii unui calendar annual al tuturor lansarilor de apeluri; mentinerea termenelor anuntate, chiar in cazul necesitatii de a reconvoca cererile pentru proiecte; necesitatea unei acuratete mult mai mari in elaborarea caietelor de sarcini; interzicerea modificarilor ulterioare in respectivele caiete de sarcini.

 

O parte considerabila din aceste probleme enuntate erau deja cunoscute in mediul beneficiarilor potentialio, insa majoritatea dintre acestia asteapta mai degraba o viziune coerenta si unitara din partea coordonarii politice a programelor cu finantare europeana, precum si co-responsabilizarea fireasca a celor care comit erori sau manifesta neglijenta in gestionarea programelor operationale.

 

Deocamdata, echilibrul dintre penalizarea erorilor functionarilor publici si acelea ale depunatorilor de proiecte este in masura debalansat. Mai exact, multe proiecte nu sunt descalificate din capul locului pentru ca nu se asigura un filtraj prin intermediul organismelor intermediare in vederea verificarii timpurii a celor trei tipuri de eligibilitate, precum si a conformitatii administrative a beneficiarilor potentiali. De asemenea, in privinta deficientelor de inter-comunicare semnalate, este evident ca strategia de comunicare si relatii publice a intregului sistem de gestionare conceput de partea romana demonstreaza numeroase lacune sau slabiciuni in cursul aplicarii. Recente dosare de presa, precum cel din revista Capital, vorbesc fatis despre un “ labirint al fondurilor europene”, ceea ce nu este de natura sa incurajeze nici pe primarii din mediul rural si cu atat mai putin pe intreprinzatorii mici si mijlocii in a depune proiecte. Alte materiale de presa sau bloguri personale fac vorbire inclusiv despre un posibil interes al unor grupuri birocratice sau economice de a nu transparentiza suficient comunicarea legata de accesarea fondurilor UE. Cu toate acestea, avand in vedere urgenta utilizarii oricaror surse de co-finantare pentru investitiile romanesti din aceasta etapa ar fi de sperat o consolidare a mecanismelor de coordonare integrata si de inter-comunicare eficienta in privinta intregului sistem de absorbtie. O contributie notabila in aceasta privinta ar merita sa o aiba chiar Comisia Europeana, care este co-responsabila pentru impactul social-economic la nivel european al fondurilor structurale si de coeziune.

 

Pe de alta parte, atata timp cat demersuri de genul celui prezentat mai sus raman disparate, fara o solidarizare reala de breasla si fara o capacitate de diseminare elocventa in mass-media, este de presupus ca acest gen de frustrari si tensiuni vor ramane simple ecouri ale unui razboi de culise intre practicienii consultantei si perspectiva prea rigida a autoritatilor de gestionare.

 

 

O perspectiva stiintifica integrata asupra cauzelor slabei accesari a fondurilor europene

Sub semnatura Prof. Alina BARGAOANU, a aparut intr-un volum special o prima sinteza privitoare la strategiile de promovare si utilizare a fondurilor europene (ianuarie 2009, editura Tritonic, colectia “Comunicare Media”), sub titlul “Fonduri Europene”. Pe parcursul a 250 de pagini, autoarea reuseste in chip foarte graitor sa prezinte motivele pentru care pana acum au fost cheltuiti atat de putini bani din fondurile UE si, implicit, depuse atat de putine proiecte eligibile si viabile. In esenta, cartea pledeaza dintr-o perspectiva comparativa pentru o revedere a carentelor profunde ale intregului sistem in care a fost conceputa pana acum accesarea acestor finantari. De un interes aparte sunt demonstratiile foarte complete cu privire la lipsa culturii managementului de proiect si a culturii parteneriatului pe care programele operationale gandite de Bruxelles nu le pot nici suplini, nici lichida de la sine. Totodata, autoarea, care nu este doar un profesor, ci si un practician, nu atribuie responsabilitatile acestui partial insucces de pana acum doar autoritatilor, ci si lipsei de incredere, de viziune si de curaj a potentialilor beneficiari. In acest sens, volumul evidentiaza faptul ca un proiect finantabil prin Instrumentele Structurale (fonduri UE) “ nu schimba in nici un caz metodele de managementul proiectelor si nici ceea ce presupune acest proces”.

 

Demersul Alinei BARGAOANU are si o dimensiune pozitiva pentru ca scoate in relief superioritatea neta a avantajelor accesarii acestor fonduri in detrimentul lipsei de interes sau defetismului referitor la utilizarea acestor oportunitati financiare exceptionale. Cu toate acestea, efectuand o analiza a campaniilor de promovare a unor programe cu finantare UE, volumul subliniaza ca pana in prezent au fost tiparite foarte putine brosuri cu caracter explicativ, iar acestea se limiteaza la prezentari tehnice mai degraba abstracte, care nu izbutesc sa declanseze un necesar “proces de auto-persuasiune” sau de catalizare a motivarii beneficiarilor si detinatorilor de interese.

 

In ansamblu, volumul este un indemn la o gandire mult mai apasat proiectiva, la multiplicarea resurselor de co-finantare si la exploatarea inteligenta a tuturor energiilor viabile ale consultantei, apta intr-adevar sa faca fata acestei imense provocari in Romania.  

 

 

Anunturi utile

 

In aceasta rubrica va semnalam care sunt cele mai recente apeluri pentru prezentarea de proiecte din fonduri UE.

 

Se apropie cu pasi repezi noile termene pentru solicitarea ajutoarelor de stat in cadrul noilor scheme UE pentru IMM-uri:

4 martie - “Promovarea inovarii in cadrul intreprinderilor” (POS CCE - ANCS) - link;

 

30 aprilie - “Sisteme adecvate de management pentru protectia naturii” - beneficiari: ONG-uri, institute de cercetare, universitati muzee - link;

 

iunie 2009 (prognozat) - “Sprijinirea dezvoltarii microintreprinderilor” (POR) - link.

 

Depunere continua - "Introducerea si mentinerea in functiune a sistemelor de management, inclusiv EMAS" (PO DCA: AP 2 "Imbunatatirea calitatii si eficientei furnizarii serviciilor publice, cu accentul pus pe procesul de descentralizare", DMI 2.2 "Imbunatatirea calitatii si eficientei furnizarii serviciilor") - link.

 

 Invitatii la evenimente recomandate

 

In sprijinul intreprinzatorilor, managerilor si liderilor de institutii publice sau ONG,

INVITATIE SPECIALA de PARTICIPARE

Subiect: Investitii sanatoase si certificarea competentelor prin cura de KNOWLEDGE MANAGEMENT

 

Stimati Parteneri si Distinsi Colegi,

 

In conditiile actualelor probleme pe piata muncii, in special pentru largi categorii de consultanti din domeniul imobiliar, financiar-bancar si al consultantei de business in genere, avem placerea sa va semnalam oportunitatea exceptionala, valabila acum si pentru expertii in project management sau training din sectorul public sau privat de a urma specializarea si certificarea competentelor si abilitatilor lor prin sistemul girat la scara mondiala de prestigiosul International Knowledge Management Institute (www.kminstitute.org).

 

In acest sens, Knowledge Management Institute Romania (Knomacons), cu sprijinul EUROLINK-House of Europe, Alternative Sciences Association si al agentiei “ALERON. Training. Consulting. Outsourcing”, organizeaza la Bucuresti, in perioada 19-21 martie 2009, la sediul Centrului de Training ALERON, editia a II-a a “Incubatorului de Proiecte si Afaceri Europene”. Aceasta reuniune face sa coincida sprijinul concret pentru beneficiarii potentiali de finantare europeana cu modulul special de formare si certificare drept “Knowledge Management Specialist”. Aceasta formare va fi coordonata personal de reprezentantul IKMI pentru Europa de Est, Dl Octavian SERBAN, MBA la George Town University;   Certified Knowledge Manager.

 

Numar maxim de locuri disponibile este de 25 de participanti, pe baza criteriului “primul venit-primul servit”, iar ca si conditii minime de eligibilitate: studii superioare finalizate (sau in an terminal); nivel cel putin mediu de cunoastere a limbii engleze; interes pentru procesul de implementare/gestionare a programelor de finantare cu fonduri UE, ajutoare de stat, alte programe internationale de sprijin.

 

Aceasta reuniune face parte dintr-un proiect nonguvernamental si nonprofit mai amplu plasat sub egida Platformei “EU-RO Clearing Funds”, coordonata de Fundatia EUROLINK-Casa Europei – “Atelierul Inter-Activ de Idei, Proiecte si Investitii Inovative” –, program sprijinit de “Asociatia de Stiinte Alternative din Romania” si “ALERON. Training. Consulting. Outsourcing”, precum si de urmatorii Parteneri Media: NewsChannel.ro; Grupul “Tribuna Economica” (revistele “Euroconsultanta” si “Economie si Administratie Locala”); ClubAfaceri.ro; GhiseulBancar.ro, Finantare.ro; SmartFinancial.ro; SmartBank.ro; Comunicatii Mobile; PRWave.ro; ComunicateMedia.ro; StiriEvenimente.ro; Early Warning Support-“EU-RO Clearing Funds”.

 

Pentru detalii complete privind agenda reuniunii, conditiile de inscriere si participare, cei interesati pot consulta siteul evenimentului sau contacta secretariatul Platformei “EU-RO Clearing Funds” la tel.-fax: 021.2304997 sau prin e-mail .

 

 

Pentru inregistrare gratuita: link


Nr. 1 - 30 ianuarie 2009

 

Noutati privind accesarea fondurilor europene

 

Accesarea finantarilor europene este plasata direct sub coordonarea primului-ministru

 

Recent, atat cu ocazia reuniunii Guvernului din 12 ianuarie 2009, cat si a intalnirii parlamentarilor si ministrilor PDL din data de 18 ianuarie 2009 (Brasov), primul-ministru a anuntat ca pentru a face “o prioritate 0 a Guvernului” din perfectionarea mecanismului de absorbtie a fondurilor comunitare si monitorizarea permanenta a acestui demers, a fost luata decizia infiintarii Grupului interministerial pentru gestionarea absorbtiei fondurilor comunitare, sub conducerea directa a primului-ministru si a vicepremierului.

 

Acesta pare sa fie un demers bine-venit si mai concertat de a plasa la un nivel de interes si de responsabilitate politico-administrativa cat mai inalta accesarea si gestionarea programelor operationale cu fonduri UE. Dupa cum se cunoaste, in trecut, acest comitet a fost coordonat doar la nivelul unui secretar de stat din cadrul Ministerului Economiei si Finantelor care avea, in directa sa subordonare, pe tehnocratii din cadrul Autoritatii pentru Coordonarea Instrumentelor Structurale (ACIS). In trecutul apropiat, Platforma EU-RO Clearing Funds, a intreprins numeroase demersuri, inclusiv in cadrul ultimului raport de monitorizare si evaluare paralela (nr. 5 din 15 decembrie 2008), pentru cresterea gradului de interes in privinta coordonarii politice a accesarii fondurilor europene si sporirea gradului de coerenta al masurilor luate de coordonatorii autoritatilor de management. O asemenea decizie ar urma sa semnalizeze opiniei publice importanta crescanda a utilizarii banilor publici europeni pentru proiecte de investitii publice sau private din Romania si, pe de alta parte, sa evite in mod unitar si constructiv paralelismele, suprapunerile, distorsiunile sau repetarea unor erori produse in procesul de accesare si implementare a proiectelor cu sprijin comunitar.

 

Anticiparea unor noi schimbari in procedurile de licitatii. Vor facilita ele procesul de accesare a fondurilor UE?

 

Dupa cum se cunoaste, Presedintele Comisiei Europene a pledat recent, in urma reuniunii Consiliului European din 12 decembrie 2008, in favoarea accelerarii procedurilor de achizitii publice, indreptate in vederea sprijinirii actiunii Statelor Membre in sustinerea economiilor printr-o realizare mai rapida a proiectelor de investitii publice majore (adica macro-proiectele, in special cele din domeniul infrastructurii).

 

In cazul procedurii de licitatie restransa accelerata, pe care Comisia o considera justificata in lumina crizei financiare, autoritatile contractante ar putea scurta perioadele limita pentru depunerea candidaturilor de la 37 de zile la 10 zile, daca anuntul de participare a fost transmis prin mijloace electronice, iar termenul subsecvent pentru depunerea ofertelor s-ar reduce de la 40 la 10 zile. Luand in considerare si termenul de contestare, termenele limita ar putea fi reduce de la 87 pana la 30 de zile.

 

Conform comunicatului Departamentului pentru Afaceri Europene al Guvernului Romaniei, in urma intalnirii de la Bruxelles din 12 ianuarie 2009, intre Presedinte Basescu si Primul-Ministru Boc, pe de-o parte, si Presedintele Comisiei Europene Durao Barroso, partea romana a solicitat aprobarea unor simplificari si reduceri a procedurilor de licitatii pentru proiecte europene, inclusiv la nivel intern. Ulterior, a criticat intr-o interventie radio-televizata conducerea acestui departament pentru faptul ca nu reusise sa consulte mediul de afaceri in privinta modificarilor legislative privind achizitiile publice, desi termenul de prezentare a propunerii respective la Bruxelles era prevazut in data de 19 ianuarie 2009. Desigur, o de-birocratizare eficienta prin respectarea stricta a reglementarilor europene armonizate ar fi in interesul potential al tuturor beneficiarilor si subcontractorilor in cadrul unor asemenea proceduri. Cu toate acestea, luand in considerare ritmul anevoios in care se obtin diversele documente si avize de la autoritati competente de catre companiile romanesti, este greu de anticipat daca o scurtare drastica a termenelor pentru licitatiile din Romania ar putea fi pusa efectiv in practica, mai ales in conditiile necesitatii de a respecta ansamblul legislatiei comunitare si al evitarii de noi suspiciuni privitoare la corectitudinea si transparenta modului in care sunt utilizate in Romania fondurile europene si se organizeaza procedurile de achizitii publice, in genere.

 

Deocamdata, este de presupus ca solicitarea Romaniei va fi analizata de expertii Comisiei Europene, insa acest nou set de modificari – al treilea in ultimii doi ani si jumatate in cadrul legislatiei privind licitatiile – ar putea genereze confuzie si noi dificultati de aplicare administrativa, mai ales in contextul in care sunt mai multe niveluri institutionale care intervin in cursul procesului: autoritatile contractante, ANRMAP, Consiliul National pentru Solutionarea Contestatiilor, Curtile de Apel din cadrul Ministerului Justititie etc.

 

Potential masiv de finantare a agriculturii prin fonduri UE. Implementarea concreta a proiectelor urmeaza.

 

Intr-un comunicat din 16 ianuarie 2009, furnizat “Agerpres” de catre Agentia de Plati pentru Dezvoltare Rurala si Pescuit, aceasta din urma anunta depunerea pana in prezent a peste 6000 de proiecte, din care, insa, au fost selectate doar aproximativ 1300. Intre timp, MAPDR a mai lansat pe 3 decembrie 2008 inca doua noi apeluri de proiecte destinate producatorilor agricoli si fermelor de semi-subzistenta.

 

Deocamdata, din punct de vedere obiectiv si in cunostinta de cauza, este insa greu de apreciat daca numarul relativ redus de proiecte selctionate reflecta sau nu exigenta evaluatorilor, atractivitatea programelor pentru beneficiarii potentiali sau, mai degraba, nivelul inca scazut de informare publica asupra potentialului de finantare al activitatilor agricole prin fondurile europene. Primele semnale concludente vor incepe sa vina doar odata cu implementarea proiectelor si cu constatarea capacitatii de raportare a beneficiarilor si de rambursare ritmica a platilor. Totusi, luand in considerare  realitatile brute ale dezvoltarii rurale din Romania si, daca facem o comparatie cu gravele probleme intampinate anterior de programul SAPARD, putem de pe acum anticipa ca vor aparea suficiente obstacole si intarzieri, in special datorate fragilitatii sistemului de inter-comunicare in mediul rural intre beneficiari si reprezentantii autoritatilor, ca si numeroaselor subtilitati birocratice europene cu care fermierii sau tehnicienii agricoli romani nu sunt decat prea putin acomodati.

 

Inlocuirea tehnocratilor care coordoneaza gestionarea fondurilor UE ar putea nemultumi Comisia Europeana si intarzia implementarea /  finantarea proiectelor

 

Drept urmare a unui comunicat al Comisiei Europene, preluat de Agentia HotNews.ro in data de 9 ianuarie 2009, aceasta importanta institutie europeana “incurajeaza autoritatile sa asigure continuitatea si sa mentina expertiza la locul ei”.

 

Totusi, la nivelul coordonarii centrale, au inceput deja primele schimbari importante, intrucat s-a anuntat in data de 17 ianuarie 2009 ca fostul Director General al ACIS, Dl Razvan COTOVELEA, a fost inlocuit cu adjunctul acestuia, Dl Stefan CIOBANU. Aceeasi agentie de presa a comunicat  ca Dlui Razvan Cotovelea i-au fost atribuite alte insarcinari, legate de progamul PHARE si fondurile EFTA. Mai mult decat atat, au aparut si primele rumori care sugereaza ca schimbarea amintita, probabil nesemnificativa ca efecte practice, ar putea fi urmata de inlocuirea mai multor directori generali ai autoritatilor de management, intrucat posturile sunt vizate de reprezentantii noii majoritati parlamentare (a se vedea articolul “Cum supravietuiesc fondurile UE foamei politice de posturi” – Hotnews.ro, 8 ianuarie 2009).

 

Dincolo de eventualele efecte de ordin managerial sau al starii relatiilor de cooperare cu Comisia Europeana este de prevazut ca intregul proces ar putea avea de suferit in cazul in care schimbarile in functii se vor transfer treptat de la nivelul coordonarii politice prin secretarii de stat catre expertii tehnici care coordoneaza respectivele autoritati. In acest context ar fi necesar sa reamintim ca pana la finele anului trecut, autoritatile de management din Romanianu primisera inca avizul favorabil din partea Comisiei Europene pentru a putea fi in masura sa acorde pre-finantarile pentru proiectele deja selectate apartinand unor autoritati locale sau organizatii neguvernamentale.

 

Anunturi utile

 

In aceasta rubrica va semnalam care sunt cele mai recente apeluri pentru prezentarea de proiecte din fonduri UE.

 

Se apropie cu pasi repezi noile termene pentru solicitarea ajutoarelor de stat in cadrul noilor scheme UE pentru IMM-uri:

4 martie - “Promovarea inovarii in cadrul intreprinderilor” (POS CCE - ANCS) - link;

 

30 aprilie - “Sisteme adecvate de management pentru protectia naturii” - beneficiari: ONG-uri, institute de cercetare, universitati muzee - link;

 

iunie 2009 (prognozat) - “Sprijinirea dezvoltarii microintreprinderilor” (POR) - link.

 

Invitatii la evenimente recomandate

 

In sprijinul intreprinzatorilor, managerilor si liderilor de institutii publice sau ONG,

 

In conditiile actualei crize de lichiditati sau de garantii cu care se confrunta mediul de afaceri, dar si primariile, va propunem sa participati la primul experiment in Romania de tip INCUBATOR de PROIECTE si AFACERI EUROPENE in direct, care va avea loc la Bucuresti, Centrul de Training ALERON (proximitate Piata Dristor), in data de 6 februarie 2009 (orele 10.00-18.00).

 

Knowledge Management Institute-Romania, afiliat International Knowledge Management Institute (binecunoscuta institutie de training si asociatie comerciala mondiala cu sediul central in Washington DC, SUA), prin intermediul Agentiei “Knomacons”, in parteneriat cu Platforma de Actiune si Interventie Rapida “EU-RO Clearing Funds” (coordonata de EUROLINK-House of Europe) va ofera sansa sa participati la o prima sesiune de lucru in acest format, in cadrul proiectului nonguvernamental “Atelierul Inter-activ de idei, proiecte si investitii inovative” – un nou concept exclusiv de invatare si de sprijin adresat tuturor intreprinzatorilor, managerilor, ca si liderilor in formare din sectorul public sau privat.

 

In mod compact, invitatii vor avea posibilitatea ca de-a lungul unei singure zile sa se concentreze pe urmatoarele componente:

1. examinarea oportunitatilor de investitii si de parteneriate posibile pentru ideea aleasa;

2. identificarea liniilor, programelor sau instrumentelor optime pentru co-finantare;

3. cunoasterea si prevenirea dificultatilor si riscurilor intampinate in cursul pregatirii si depunerii proiectului;

4. consultarea specialistilor pentru imbunatatirea planului de afaceri si formularea unui buget echilibrat si eligibil;

5. incadrarea investitiei in structura si evolutia pietei din domeniul corespunzator proiectului, inclusiv prin cooptarea celor mai viabili parteneri pentru implementare/aport financiar;

6. adaptarea cu succes la raspunderile juridice si contractuale rezultate, inclusiv prin exploatarea profitabila a legislatiei achizitiilor, noilor scheme UE ale ajutorului de stat pentru competitivitate, a parteneriatului public-privat in proiectele de investitii complexe.

 

Reprezentantii organizatiilor/companiilor inscrise vor participa pe doua grupe de lucru: pe proiecte economice, cercetare-dezvoltare si infrastructura; pe proiecte sociale, de resurse umane si training. Viziunea intalnirii propuse combina flexibil perspectiva pragmatica si speculativa americana asupra dezvoltarii afacerilor cu abordarea din unghiul economiei sociale de piata si al egalitatii de sanse, impusa de cerintele UE. Astfel, in cadrul Atelierului Inter-activ, participantii:

- parcurg si corecteaza din mers drumul de la ideea investitiei pana la finantarea proiectului; 

- se consulta in direct asupra greutatilor sau problemelor intrezarite sau care pot sa survina in cursul pregatirii/elaborarii pe hartie a proiectului;

- creioneaza pe viu, sub ghidajul direct al mentorilor, fazele-cheie ale propunerii de proiect, in acord cu rigorile/eligibilitatea proiectelor cu finantare UE;

- dobandesc abilitatile de relationare activa cu autoritatile, partenerii si propria echipa pentru a inlatura dificultatile legate de avizare, inspectia tehnica, furnizarea garantiilor, primirea co-finantarii, evaluarea favorabila a proiectului;

- primesc Indrumarul Metodic pentru demararea investitiilor cu bani europeni (format CD), beneficiaza de consiliere juridica si contractuala pentru prevenirea litigiilor juridice, intarzierilor de rambursare financiara si a crizelor in cursul implementarii, obtin Diploma de Absolvire si adeverinta anexa eliberate sub egida Knowledge Management Institute-Romania si EUROLINK-House of Europe,  membra a Institute of International Education Network.

 

Aceasta sesiune demonstrativa face parte dintr-un proiect nonguvernamental si nonprofit mai amplu, sprijinit in principal de urmatorii Parteneri Media: NewsChannel.ro; Grupul “Tribuna Economica” (revistele “Euroconsultanta” si “Economie si Administratie Locala”); ClubAfaceri.ro; GhiseulBancar.ro, precum si al altor Parteneri Media permanenti: SmartFinancial.ro; SmartBank.ro; Comunicatii Mobile; PRWave.ro; ComunicateMedia.ro, StiriEvenimente.ro.

 

Pentru detalii suplimentare si inscrieri, cei interesati pot consulta siteul evenimentului sau contacta secretariatul Platformei “EU-RO Clearing Funds” la tel.fax: 021.2304997 sau prin e-mail.

 

Atelierul Inter-Activ de Idei, Proiecte si Investitii Inovative este o initiativa non-guvernamentala a Platformei EU-RO Clearing Funds, coordonata de Fundatia EUROLINK-Casa Europei, in parteneriat cu "ALERON. Training. Consulting. Outsourcing", Asociatia de Stiinte Alternative si Knowledge Management Institute Romania.

 

Parteneri Media:

NewsChannel.ro; Grupul “Tribuna Economica” (revistele “Euroconsultanta” si “Economie si Administratie Locala”); ClubAfaceri.ro; GhiseulBancar.ro, SmartFinancial.ro; SmartBank.ro; Comunicatii Mobile; PRWave.ro; ComunicateMedia.ro, StiriEvenimente.ro.

  Pentru inregistrare gratuita: link


 
 Parteneri media

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Early Warning Support - Platforma EU-RO Clearing Funds

Pagină realizată de EUROLINK-Casa Europei, cu sprijinul Agenţiei Phaeton Gala
web design:
Biroul de imagine SRL