Fonduri Structurale

  Structural Funds

   Misiune   |     Parteneri Oficiali   |     Activităţi şi Evenimente    |    Oferta de Training şi Consiliere   |    Resurse de Informare   |
     Prima pagină
   EU-RO Clearing Funds
     Club StructuralFunds
     Publicaţii
     Buletin Informativ
     Revista Presei
     Link-uri utile
     Anunţuri utile
   Hartă site
     CONTACT


Evenimente curente:

 

    Programul Naţional de Formare

    Fonduri Europene post-aderare

 

    Calendar de desfăşurare

 

    Sesiuni de scurtă durată

 

    Cursuri online de medie durată

     post-universitare   

 

    Certificat de Absolvire în

      Managementul Proiectului    

 

    Program de Master "Integrare

     Economică Europeană" 

 

   Sesiuni regionale de training

     intensiv (la cerere) 

 

ARHIVĂ EVENIMENTE

Evenimente anuale:

 

 

Forumul Civic si de Afaceri pentru stimularea absorbtiei Fondurilor Europene

 

 

 

Ziua Europeana a Concurentei si Competitivitatii in Romania

     

Saloanele Regionale ale Proiectelor cu Fonduri Europene:

 

      Iaşi, 13-15 iunie 2007

 

      Braşov, 31 mai-2 iunie

 

      Timisoara, 26-28 aprilie

 

      Sibiu, 18-20 aprilie

 

ŞCOALA de VARĂ

a Managerilor de Proiect şi Experţilorîn proiectele cu Fonduri Europene

 

     SOVATA,  30 aug.-2 sept.

 

     CONSTANŢA, 5-10 iulie

 

Module intensive de training

     BUCUREŞTI, martie 2007

DEZBATERI PUBLICE REGIONALE

 

     Arad, 19 ianuarie

 

     Oradea, 9 februarie

 

     Braşov, 16 februarie

 

     Tg. Mureş, 17 februarie

 

     Zalău, 19 februarie

 

Alte evenimente şi acţiuni (2006)

 

Noutăţi:   SCOALA BANILOR EUROPENI - editia a II-a: Bucuresti, 25-26 februarie 2010

 

EARLY WARNING SUPPORT

PLATFORMA "EU-RO CLEARING FUNDS"

proiect coordonat de

Fundatia EUROLINK – House of Europe

 


"Early Warning Support” este un buletin informativ de alerte rapide privind oportunitatile de investitii prin fonduri UE post-aderare, realizat sub egida Platformei de Actiune si Interventie Rapida a Societatii Civile in favoarea stimularii absorbtiei Fondurilor Europene "EU-RO Clearing Funds".


Arhiva

2009


Pentru inregistrare gratuita: link


 

EARLY WARNING SUPPORT                                             

Componenta de alerte rapide,

coordonata de Programul Structural Intelligence Unit al Platformei EU-RO Clearing Funds

 

Nr. 02/2010 - MARTIE 2010

 

NOU:  Invitatie la SCOALA BANILOR EUROPENI

           (ed. III) - Bucuresti, 25-26 martie 2010

 

 

Noutati privind accesarea fondurilor europene

 

START pentru noi linii de finantare nerambursabile

Cu foarte putin timp in urma, au fost deschise noi apeluri pentru finantare UE.

 

In cadrul Programului Operational Regional - Axa Prioritara I - “Sprijinirea dezvoltarii durabile a oraselor - poli urbani de crestere”

 

DMI 1.1.  Planuri integrate de dezvoltare urbana - depunere continua, incepand cu data de 8 martie 2010. Valabil numai pentru regiunea Bucuresti-Ilfov.

Sunt eligibile autoritatile publice locale din orase si municipii, asociatiile de dezvoltare intercomunitara (ADI), parteneriate formate din APL-uri si consiliul judetean de apartenenta.

 

In cadrul Programului Operational Sectorial “Cresterea Competitivitatii Economice” (POS CCE) - Axa Prioritara I - Un sistem de productie inovativ si eco-eficient

DMI 1.1. - Investitii productive si pregatirea pentru competitia pe piata.

Op. “Sprijin pentru consolidarea si modernizarea sectorului productiv prin investitii tangibile si intangibile in intreprinderi mari”

Solicitanti eligibili : operatori economici definiti ca intreprinderi mari de pe intreg teritoriul Romaniei - depunerea cererilor de finantare a inceput in data de 9 martie 2010 si se va termina in data de 31 mai 2010.

Valoarea maxima a sprijinului financiar nerambursabil acordat: 20 milioane lei (dar nu mai mult de 5 milioane euro).

 

Alte operatiuni POS CCE active:

Operatiunea 4.2. POS CCE, cu termen limita 30 aprilie 2010: “Sprijinirea investitiilor in modernizarea si realizarea de noi capacitati de producere a energiei electrice si termice prin valorificarea resurselor energetice regenerabile” - sunt eligibile IMM-urile, administratiile locale si companiile mari.

 

Operatiunea a) POS CCE - Axa Prioritara 4., cu termen limita 30 noiembrie 2010: “Sprijinirea investitiilor in instalatii si echipamente pentru intreprinderi din industrie care sa conduca la economii de energie” - sunt eligibile atat IMM-urile, cat si companiile mari.  

 

In cadrul Programului National de Dezvoltare Rurala (PNDR) - Axa Prioritara 1 “Imbunatatirea si dezvoltarea infrastructurii legate de dezvoltarea si adaptarea agriculturii si silviculturii” - Masura 125: “Imbunatatirea si dezvoltarea infrastructurii legate de dezvoltarea si adaptarea agriculturii si silviculturii”

 

Submasura 125 a) “Imbunatatirea si dezvoltarea infrastructurii legate de dezvoltarea si adaptarea agriculturii”

Beneficiari eligibili: unitatile administrativ-teritoriale detinatoare de terenuri agricole si/ sau de infrastructura de acces la exploatatiile agricole, prin reprezentantii lor legali; Asociatii de Dezvoltare Intercomunitara (ADI); Organizatii/ federatii de utilitate publica proprietarilor/ detinatorilor de terenuri agricole.

 

Submasura 125 b) “Imbunatatirea si dezvoltarea infrastructurii legate de dezvoltarea si adaptarea silviculturii”

Beneficiari eligibili: proprietari/detinatori (cu drept de administrare) privati de padure, persoane fizice si juridice; asociatii de proprietari / detinatori privati de padure; unitati administrativ-teritoriale detinatoare de padure; Asociatii de Dezvoltare Intercomunitara (ADI); Administratorul fondului forestier de stat - Regia Nationala a Padurilor - ROMSILVA, prin unitatile si filialele din structura sa.

 

Suma maxima nerambursabila care poate fi acordata pentru finantarea unui proiect din cadrul Masurii 125 este de 1.500.000 Euro. Plafonul minim acceptat este de 5.000 de Euro - aceasta suma reprezentand valoarea totala eligibila a proiectului.

 

In cadrul Programului Operational Sectorial “Dezvoltarea Capacitatii Administrative” (POS DCA) s-au deschis urmatoarele apeluri pentru idei de proiecte, cu depunere continua. 

 

Axa Prioritara 1.: “Imbunatatiri de structura si proces ale ciclului de politici publice”

Axa Prioritara 2.1.”Sprijin pentru procesul de descentralizare sectoriala a serviciilor”

Axa Prioritara 2.2.: “Imbunatatirea calitatii si eficientei furnizarii serviciilor publice cu accentul pe procesul de descentralizare”

 

Sunt eligibile institutiile centrale ale administratiei publice centrale (ministere, autoritati, agentii) singure sau, preferabil, in parteneriat cu organizatii neguvernamentale.

 

 

Alte finantari nerambursabile

Ministerul Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri a lansat recent Programul pentru dezvoltarea abilitatilor antreprenoriale in randul tanerilor si facilitarea accesului acestora la finantare - “START 2010”. Solicitanti eligibili: persoanele fizice autorizate si microintreprinderile. Depunerea cererilor se face cu depunere continua, in limita bugetului alocat, in sistem online pe siteul AIPPIMM (aippimm.ro).

 

Prin Consortiul Parteneriatului Strategic (CPS), al carui secretariat este coordonat de EUROLINK-Casa Europei, partener institutional al AIPPIMM, persoanele fizice autorizate si microintreprinderile cu o vechime maxima de 3 ani pot solicita in scris informare si consiliere pentru candidatura la aceste linii de finantare. In cadrul celei de-a treia editii a Scolii Banilor Europeni (Bucuresti, 25-26 martie 2010), vom consacra o sectiune speciala prezentarii avantajelor si oportunitatilor acestui program (detalii pe siteul StructuralFunds.ro).

 

Conform anuntului facut public de Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, in scopul sprijinirii masurilor pentru atenuarea impactului social al crizei financiare, Consiliul EPSCO al Uniunii Europene a anuntat lansarea, pana in luna iunie a acestui an, a Instrumentului European de Microfinantare PROGRESS, cu un buget comunitar de 100 milioane Euro, care va creste prin implicarea altor organizatii financiare internationale, pana la 500 milioane Euro. Respectivul instrument se asteapta sa finanteze circa 45000 de microintreprinderi din spatiul european.

 

Fundatia Soros Romania a lansat o competitie de idei de proiecte in cadrul “Fondului de Urgenta” - un program international initiat de omul de afaceri filantrop George Soros - destinat sa atenueze efctele crizei economice mondiale. Sunt eligibile toate tipurile de organizatii non-guvernamentale, cuantumul finantarilor fiind, pentru proiecte mici, in valoare de 25000 USD, iar pentru proiecte mari, peste 25000 USD. Comisia de evaluare este organizata sub egida “Open Society Institute” si este disponibila pana in anul 2011. Termen de depunere continua - incepand cu 17 martie 2010.

 

Pentru o consultare privind toate oportunitatile active, puteti accesa Ghidul 2010 Fonduri Structurale elaborat si actualizat de portalul Finantare.ro, precum si portalul oficial al ACIS (fonduri-ue.ro).

 

 

Stadiul actual al absorbtiei fondurilor europene

in Romania

 

S-a cristalizat primul set pro-activ de propuneri ale mediului de consultanta pentru imbunatatirea accesului beneficiarilor legitimi la Fondurile Europene

 

In cadrul parteneriatului institutional recent incheiat intre Asociatia Consultantilor din Romania pentru Accesarea Fondurilor Europene (ACRAFE - acrafe.ro) si Platforma EU-RO Clearing Funds (StructuralFunds.ro) coordonata de Fundatia EUROLINK - House of Europe, la invitatia celei din urma mentionate, s-a desfasurat la Bucuresti, in data de 3 martie 2010, cea dintai sesiune de networking din acest an a membrilor corporativi ai ACRAFE si a altor membri marcanti ai mediului de consultanta, prezidata si moderata de Presedintele Radu ONOFREI si de Directorul executiv ACRAFE - Marian DOBRILA. Organizarea intalnirii s-a bucurat de amabilul sprijin tehnic al retelei internationale Warwick Legal Network - prin reprezentanta sa in Romania, Deleanu Vasile Avocati (deleanu.ro) si al agentiei de PR si Lobby Phaeton Gala.

 

In urma intrevederii anterioare cu Primul Ministru, obiectivul primordial al ACRAFE si al partenerilor sai in domeniu este, in aceasta etapa, finalizarea setului de propuneri concrete care vizeaza in esenta: fluidizarea eficienta a ritmului procesului de accesare - selectie a celor  mai viabile proiecte; debirocratizarea mai consistenta a gestionarii programelor de finantare; stimularea efectiva a functionarilor care activeaza in cadrul acestor programe la nivel national sau regional; o mai larga implicare a consultantilor in accelerarea componentei de selectie pe criterii neutre si tranparente, evitand in acest fel blocajele precedente; aparitia/persistenta conflictelor de interese pe diverse paliere si imputarea neregulilor derivate din fluctuatia arbitrara de responsabili ai programelor sectoriale pentru Romania, care sa atraga - in final - penalitati sau alte sactiuni ulterioare contra Guvernului Romaniei.

 

Lista acestor propuneri ca si a modalitatilor necesare de fundamentare si operationalizare in timp util a acestor propuneri ramane deschisa pentru inca o saptamana. Pe langa organizatiile de consultanta romanesti si europene membre ale ACRAFE, sunt binevenite orice alte sugestii si recomandari din partea altor agentii de consultanta care doresc sa contribuie la amelioarea calitatii si ritmului de functionare al intregului proces de derulare al programelor de sprijin nerambursabil din Fonduri Europene. Concomitent, acestia au ocazia sa se afilieze platformei de lucru, promovare si lobby institutional initiata de conducerea asociatiei, inclusiv utilizand parghia diseminarii bunelor practici in domeniu furnizata de Knowledge Management Community, pe portalul StructuralFunds.ro. Aceasta comunitate de bune practici s-a constituit recent, in contextul organizarii reunilor de informare, consiliere si training, sub genericul SCOALA BANILOR EUROPENI, primul program de acest gen, sprijinit de Ministerul Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri, prin AIPPIMM (Agentia pentru Implementarea Proiectelor si Programelor IMM) si de Agentia Nationala a Functionarilor Publici prin Centrul Regional de Formare Continua pentru Administratia Publica Locala Bucuresti, coordonat de Dr. Georgeta GHETE DANAU.

 

Mentionam, de asemenea, ca - incepand cu a doua jumatate a lunii martie - va demara si seria convenita cu Cabinetul Primului Ministru a reuniunilor de dialog consultativ structurat cu fiecare autoritate de management in parte, menita sa imbunatateasca rapid si constructiv colaborarea cu aceste structuri.

 

 

Propunerile Platformei Societatii Civile “EU-RO Clearing Funds” in vederea ameliorarii / deblocarii finantarilor UE pentru Romania

 

Ca preambul la viitoarea reuniune a reprezentantilor mediului de consultanta din Romania cu Primul Ministru si reprezentantii acreditati ai Guvernului pentru gestionarea / coordonarea Fondurilor Europene, in calitatea sa de Partener Institutional al ACRAFE (Asociatia Consultantilor din Romania pentru Accesarea Fondurilor Europene - acrafe.ro), Fundatia EUROLINK - Casa Europei (HouseofEurope.ro), coordonator tehnic al Platformei de Actiune si Interventie Rapida “EU-RO Clearing Funds” s-a implicat in procesul de consultare si formulare de propuneri de imbunatatire a procesului de accesare / implementare a proiectelor cu finantare UE, in special pentru a reliefa punctele de vedere si interesele legitime ale organizatiilor societatii civile si mediului academic, cu impact semnificativ si asupra actualilor sau viitorilor beneficiari de fonduri europene. 

 

1. Realizarea unei mai riguroase echilibrari a responsabilitatilor in privinta gestionarii proiectelor, in special a rezultatului evaluarii acestora, intre conducerea autoritatii de management si fiecare dintre membrii echipei.

 

2. Necesitatea statuarii unui regim contractual fix, cel putin pe termen mediu (5 ani), pentru expertii din cadrul autoritatilor de management si organismelor intermediare care sa poata preveni instabilitatea si demotivarea personalului, temporizarile nejustificate in evaluarea proiectelor si orice sincope care ar putea aparea mai ales din ratiuni politice - aceasta ar presupune fixarea unui statut special pentru functionarii si consultantii / managerii publici care lucreaza in cadrul acestor organisme, apt sa nu permita fluctuatia / schimbarile acestor persoane prin trecerea imprevizibila dinspre sectorul public catre mediul privat de consultanta sau invers. 

 

3. Revenirea la un sistem de stimulare financiara a functionarilor / expertilor care lucreaza in programele cu finantare europeana, introducandu-se criterii clare si ferm aplicate de performanta, randament, transparenta si capacitate de prevedere si blocare a riscurilor si iregularitatilor care pot aparea in cadrul procesului.

 

4. Adoptarea unui mecanism transparent de monitorizare si raportare in toate fazele procesului de accesare si implementare printr-un soft actualizat in timp real la care sa aiba acces atat reprezentantii autoritatilor de gestiune, cat si beneficiarii finantarilor si echipele de implementare contractate de acestia.

 

5. Realizarea unui grad mult mai ridicat de co-responsabilizare din partea reprezentantilor autoritatilor, indeosebi pentru a simplifica si utiliza in mod eficient Ghidurile Solicitantului, a se realiza o standardizare previzibila a derularii procedurilor sub atenta coordonare efectiva din partea ACIS si prin stabilirea unui set transarent si implicit de sanctiuni / penalitati care pot fi aplicate in cazul constatarii unor iregularitati, inadvertente, fraude sau acte de coruptie.

 

6. Asigurarea obligativitatii reprezentarii Romaniei prin participarea ACIS si a autoritatilor de management la conferintele comune pe tema fondurilor europene pe care le organizeaza periodic Comisia Europeana si Curtea Europeana de Conturi 

 

7. Reorientarea politicilor de informare si constientizare asupra oportunitatilor oferite beneficiarilor potentiali de la campanii radio-TV ineficiente si costisitoare catre evenimente de clarificare, consiliere si training realizate de asociatiile profesionale ale consultantilor si alte ONG-uri implicate in cadrul procesului.

 

8. Atragerea consultantilor-evaluatori care nu fac parte din firme sau alte entitati care depun proiecte in procesul de selectie, blocandu-se in acest fel, frecventele conflicte de interese care pot aparea pe parcurs.

 

Amintim, in acest context, ca Directorul ACRAFE a acceptat invitatia de a face o prezentare a activitatilor si demersurilor pe care urmeaza sa le initieze in dialogul consultativ cu Guvernul, precum si asupra oportunitatilor oferite de afilierea la una din formele de participare a organizatiei, cu ocazia editiei a III-a a reuniunii “Scoala Banilor Europeni”, in cadrul sectiunii introductive ce va avea loc Joi, 25 martie 2010, la sediul Centrului Regional de Formare Continua pentru Administratia Publica - CRFB (detalii pe siteul StructuralFunds.ro).

 

Revista Presei

 

Vesti incurajatoare de la BERD privind finantarea mediului privat de afaceri

Conform unui articol publicat pe siteul cotidianul.ro, BERD a anuntat o marire a capitalului pentru investitii in Romania pana la cifra de 1 miliard de Euro. Tinand cont ca peste 70% din nivelul agreear a fost deja acordat in 2009, reprezentantul rezident al BERD pentru Romania, Dna Claudia PENDRED a comunicat posibilitatea unei depasiri a nivelului angajat anterior, precum si faptul ca 85% din sprijinul BERD va fi concentrat catre mediul privat de afaceri.

 

Fondurile UE - singura cale de deblocare a investitiilor masive in infrastructura

Potrivit declaratiilor facute portalului Wall-Street.ro, de catre consultantul UE Nicolas MIRAVALLS, fostul manager general al grupului Colas Romania, banii europeni ar trebui sa reprezinte “singurele fonduri care pot tine in viata infrastructura romaneasca”. Aceasta situatie este generata de faptul ca autoritatile romanesti nu vor avra probabil niciodata bani pentru constructia de drumuri, autostrazi sau cai ferate.

 

Din nefericire, din totalul de peste 4 miliarde de Euro dedicati dezvoltarii infrastructurii rutiere, feroviare si navale,  Ministerul transporturilor a acesat doar modesta suma de cateva zeci de milioane de Euro din partea Uniunii Europene. Din cauza faptului ca piata de infrastructura din Romania a ramas foarte segmentata, consultantul francez a apreciat ca atat autoritatilor, cat si companiilor le-ar fi vitale servicii de consultanta care sa contribuie la stabilizarea pietei si la concentrarea pe investitiile de valori semnificative.

 

Sanctiuni iminente contra Romaniei datorita nerespectarii legislatiei comunitare asupra mediului

Conform unui comunicat postat pe portalul euractiv.ro, Comisia Europeana a transmis Guvernului Romaniei un avertisment ultimativ legat de faptul ca a permis constructia ilegala a unei instalatii industriale de proportii, ce ar urma sa fabrice 60000 de tone de formaldehida pe an. Cu toate ca autoritatile guvernamentale au emis o decizie de demolare imediata a fabricii, ulterior, prin intermediul instantei de judecata, aceasta decizie a fost anulata. Concomitent, Comisia Europeana reclama faptul ca nu au fost luate masurile menite sa sanctioneze operatorul economic si sa asigure transpunerea in practica a legislatiei comunitare. Este de prevazut ca, potrivit uzantelor, Comisia Europeana va trece la penalizarea Romaniei si la deschiderea unui proces la Curtea Europeana de Justitie. 

 

Ancheta europeana antifrauda la Complexul Energetic Craiova

In urma unei declaratii acordate agentiei hotnews.ro, OLAF (Oficiul European de Lupta Antifrauda al Comisiei Europene) ancheteaza deja modul de atribuire al unui contract  valoare de zeci de milioane de euro, vizand modernizarea complexului energetic de la Craiova. In fapt este vorba despre un contract de desulfurare a gazelor, atribuit initial filialei italiene a grupului francez Alstom Power. Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC) a dat un aviz negativ grupului Astom, ca urmare a cotestatiei formulate de consortiul italo-chino-roman Idreco-Insigma-Romelectro. Asocierea intre Idreco si Insigma a fost deja implicata intr-un scandal de frauda in Bulgaria si se afla sub ancheta OLAF. In acest sens, Bulgaria risca pierderea unor fonduri europene in valoare de zeci de milioane de Euro. 

 

 

Controverse intre sectorul IMM si Guvern privind aplicarea Small Business Act in Romania

Dupa cum se cunoaste, Small Business Act (SBA) este un document unic al Comisiei Europene adresat micilor afaceri, ce urmeaza sa fie adoptat in curand de Parlamentul European. Conform portalului euractiv.ro, reprezentantii mediului de afaceri din Romania, in special ai sectorului IMM, au atras atentia ca doua initiative legislative recente nu respecta prevederile acestui document, anume: proiectul “Codului de Procedura Civila” nu transpune directiva europeana privind obligativitatea combaterii intarzierii platilor; noul impozit forfetar instituit nu este in spiritul SBA, care isi propune, printre altele, facilitarea accesului sectorului IMM la finantare si dezvoltarea unui mediu legal care sa sprijine la timp platile in tranzactiile comerciale, pecum si ajutorarea IMM-urilor pentru ca acestea sa beneficieze mai mult de oportunitatile oferite de Piata Unica Europeana. In aceste conditii, avand in vedere opozitia puternica a CNIPMMR, este de asteptat atat o contestare a nearmonizarii legislatiei romanesti cu cea UE, cat si deschiderea unui conflict juridic intre Comisia Europeana si Guvernul Romaniei.  

 

 

Evaluarea politicilor anti-criza si fiscale sub lupa mediului privat si academic

In urma unui sondaj ad-hoc in randul reprezentantilor mediului de afaceri, bancherilor, liderilor unor societati de investitii financiare si conducerea confederatiilor patronale, agentia hotnews.ro a anuntat ca prestatia masurilor anti-criza ale Guvernului a fost notata recent cu media 5, iar eficienta politicilor fiscale, tot cu aceeasi nota. Conform sondajului, doar agentiile apropiate Guvernului au notat cu nota 7 cele doua tipuri de masuri. Un analist economic citat in materialul mentionat a acordat Guvernului nota 3 pentru politica fiscala, deoarece aceasta ar reprezenta “o harababura totala, o lipsa de strategie fiscala, o permanenta lipire de petice”. In paralel, autorii materialului de presa, Dan POPA si Dragos COMACHE, au asezat in oglinda si evaluarea din raportul BERD, din care citam: “stimulii” inclusi in programul cu fonduri de 13 miliarde Euro anuntat de Guvernul Romaniei, in februarie 2009, pentru sprijinirea economiei, au fost pana in prezent “mai mult imaginari decat reali”, iar efectul programului asupra cresterii economice a tarii a fost neglijabil, intrucat au fost lansate prea putine proiecte.

 

Platforma electronica in sprijinul dezvoltarii mediului de afaceri regional si local

Hotnews.ro a anuntat recent finalizarea proiectului “Jurnalism inovator in regiunea de dezvoltare Bucuresti-Ilfov”, finantat prin intermediul POR. Investitiile respective destinate regiunii amintite au vizat achzitionarea si implementarea unei platforme electronice de editare multi-sites, precum si dezvoltarea pe aceasta platforma a patru siteuri de nisa: autoritati publice locale; mediu; educatie universitara; educatie/comunicare antreprenoriala. Proiectul s-a derulat pe perioada unui an si a primit o finantare nerambursabila de 575000 lei.

 

 

Invitatii la evenimente recomandate

 

Oportunitati sporite de informare, training si consiliere

SCOALA BANILOR EUROPENI

- Bucuresti, 25-26 martie 2010 (editia a III-a)

 

Drept urmare a interesului suscitat de primele doua editii ale noului format de reuniuni de informare, training si consiliere “SCOALA BANILOR EUROPENI” (StructuralFunds.ro), va informam ca organizam la sediul CRFB - Bucuresti (Str. Edgar Quinet 8), in perioada 25-26 martie 2010, cea de-a III-a editie din aceasta serie, in cadrul programului non-guvernamental “Incubatorul de Proiecte si Afaceri Europene”, fondat in luna februarie 2009. Mentionam ca aceste reuniuni de lucru si relationare directa cu reprezentantii autoritatilor ce gestioneaza banii europeni, recent mediatizate si recomandate si de emisiunea “Antreprenor” (Money Channel TV), sunt realizate, sub egida Platformei “EU-RO Clearing Funds”, de EUROLINK-House of Europe (HouseofEurope.ro), partener de dialog consultativ structurat al Comisiei Europene, in cooperare cu Knowledge Management Institute - sucursala Romania (Knomacons.ro; KMinstitute.org).

 

Ne face placere sa reamintim ca proiectul nostru este sprijinit de urmatoarele institutii: Agentia pentru Implementarea Proiectelor si Programelor pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii (AIPPIMM), Centrul Regional de Formare Bucuresti (CRFB) de sub egida ANFP-Guvernul Romaniei, CRENoS (Centro Ricerche Economiche Nord Sud - Italia), precum si, mai recent, de ACRAFE (Asociatia Consultantilor din Romania pentru Accesarea Fondurilor Europene). Parteneri Media: CalendarEvenimente.ro, Tribuna Economica, NewsChannel.ro, Economie si Administratie Locala, Euroconsultanta-Ghidul Firmei, ClubAfaceri.ro, PRwave.ro, Finantare.ro, SmartFinancial.ro, SmartBank.ro, GhiseulBancar.ro, Comunicatii Mobile, ComunicateMedia.ro, StiriEvenimente.ro, Early Warning Support - “EU-RO Clearing Funds”. Sponsor Tehnic: Phaeton Gala - PR & Lobby Consulting.

 

Principalele noutati-cheie ale actualei editii sunt:

-modificarile legislative si procedurale ale sistemului de acordare a finantarilor europene, precum si noile solutii de garantare si co-finantare a proiectelor de investitii, oferite de reprezentantii autoritatilor de management;

-studiu de caz “OpenMed-Consorzio Latte”: oportunitati de afiliere si parteneriat in reteaua internationala Consortiul Produselor Lactate, convenit intre Consorzio Latte Pecorino Romano (regiunea Sardinia) si Agentia Nationala de Consultanta Agricola (ANCA, de sub egida Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale);

-exercitiu practic de simulare pentru echipe de proiect privind traseul de succes in vederea stabilirii: obiectivelor, indicatorilor de verificabilitate, rezultatelor si activitatilor unui proiect european (Matricea Cadru Logic).

 

Originalitatea acestui program non-guvernamental consta in principal in oferirea unui cadru inter-activ concomitent de informare, training si consiliere celor motivati sa faca o schimbare in cariera lor profesionala, sa-si certifice competentele si abilitatile acumulate ca Knowledge Management Specialist si sa-si clarifice etapele demararii si implementarii performante a unui proiect de investitii in cele mai diferite domenii economico-sociale care beneficiaza de sprijinul finantarilor UE sau internationale - analiza realista a oportunitatilor investitionale, colaborarea consultantului cu beneficiarul, evitarea erorilor administrative etc. Coordonatorul principal este Dl Octavian SERBAN, Certified Knowledge Manager - Presedintele Knowledge Management Institute-sucursala Romania / Knomacons; MBA - Georgetown University (SUA) si al Programului Business Management (Japan Productivity Centre).

 

Recenta decizie a Comitetului Inter-Ministerial format de Guvern pentru a simplifica substantial procedurile birocratice si a furniza o pre-finantare/garantare mai generoasa sectorului IMM reprezinta cadrul unor schimbari mai palpabile pentru imbunatatirea accesului la Fondurile Europene al tuturor tipurilor de beneficiari actuali sau viitori ai acestor forme de sprijin financiar. In completare, in curand, se va adauga si oportunitatea accesarii Ajutoarelor de Stat pentru intreprinderile in dificultate, in valoare de pana la 500.000 euro, care se vor derula sub coordonarea  AIPPIMM.

 

Asadar, pentru toti cei care se afla in pragul unei schimbari de orientare in cariera profesionala sau care doresc sa descopere posibilitatile care decurg si pentru romani din numeroasele programe cu finantare europeana, adresam invitatia sa consulte mai multe informatii pe siteul www.StructuralFunds.ro sau sa ne trasmita solicitarile lor de detalii suplimentare pe adresa eurolink@b.astral.ro.

 

Anunturi utile

Calendarul reuniunilor si evenimentelor coordonate de Platforma EU-RO Clearing Funds

 

25 martie - 20 iunie 2010

Curs on-line de medie durata pentru experti si manageri de proiect in domeniul Fondurilor Europene

 

25-26 martie 2010

Editia a III-a a reuniunii "SCOALA BANILOR EUROPENI" pentru experti, manageri, consultanti si intreprinzatori

 

27-28 mai 2010

In cadrul Saptamanii Europene a IMM-urilor, organizata de Comisia Europeana

FORUMUL CIVIC si de AFACERI "Solutii Practice si Parteneriate de Afaceri pentru Relansarea Antreprenoriatului prin politicile de sprijin ale UE si Fondurile Europene in Romania si in Regiunea Dunarii-Marii Negre"  

 

 

In atentia Dumneavoastra

Avem placerea sa va informam ca dorim sa initiem o sectiune speciala a buletinului “Early Warning Support” prin care sa publicam contributiile si propunerile Dvs. pentru perfectionarea procesului de accesare/implementare a proiectelor cu fonduri UE, precum si eventuale chestiuni cu relevanta cat mai larga pentru toti cititorii buletinului. In acest sens, va rugam sa transmiteti materialele Dvs. la adresa eurolink@b.astral.ro .

 

Mentionam si va recomandam cu caldura sa consultati si blog-ul gazduit de Partenerul Media al Platformei EU-RO Clearing Funds - http://severavram.finantare.ro/

 

 


 

Nr. 01/2010 - FEBRUARIE 2010

 

NOU:  Invitatie la SCOALA BANILOR EUROPENI

           (ed. II) - Bucuresti, 25-26 februarie 2010

 

Noutati privind accesarea fondurilor europene

 

START pentru noi linii de finantare nerambursabile

Cu foarte putin timp in urma, au fost deschise noi apeluri pentru finantare UE.

 

In cadrul Programului Operational Sectorial "Cresterea Competitivitatii Economice" (POS CCE) - domeniul energiei regenerabile si al economisirii de energie in procesele industriale:

 

Operatiunea 4.2. POS CCE, cu termen limita 30 aprilie 2010: "Sprijinirea investitiilor in modernizarea si realizarea de noi capacitati de producere a energiei electrice si termice prin valorificarea resurselor energetice regenerabile" - sunt eligibile IMM-urile, administratiile locale si companiile mari.

 

Operatiunea a) POS CCE - Axa Prioritara 4., cu termen limita 30 noiembrie 2010: "Sprijinirea investitiilor in instalatii si echipamente pentru intreprinderi din industrie care sa conduca la economii de energie" - sunt eligibile atat IMM-urile, cat si companiile mari.  

 

In cadrul Programului Operational Sectorial "Dezvoltarea Capacitatii Administrative" (POS DCA) s-au deschis urmatoarele apeluri pentru idei de proiecte, cu depunere continua. 

 

Axa Prioritara 1.: "Imbunatatiri de structura si proces ale ciclului de politici publice"

Axa Prioritara 2.1."Sprijin pentru procesul de descentralizare sectoriala a serviciilor"

Axa Prioritara 2.2.: "Imbunatatirea calitatii si eficientei furnizarii serviciilor publice cu accentul pe procesul de descentralizare"

 

Sunt eligibile institutiile centrale ale administratiei publice centrale (ministere, autoritati, agentii) singure sau, preferabil, in parteneriat cu organizatii neguvernamentale.

 

Pentru o consultare privind toate oportunitatile active in prezent, puteti accesa Ghidul 2010 Fonduri Structurale elaborat si actualizat de portalul Finantare.ro sau portalul oficial al ACIS (fonduri-ue.ro).

 

 

Solicitarile societatii civile provoaca o reactie mai energica din partea Sefului Executivului cu privire la absorbtia Fondurilor Europene

La inceputul noului an 2010, frustrarile acumulate in randul comunitatii de afaceri, sindicatelor, patronatelor si al societatii civile in legatura cu slaba absorbtie a Fondurilor Europene in primii trei ani de dupa aderarea la Uniunea Europeana s-a materializat, mai recent, intr-o scrisoare de protest a peste 100 de organizatii din Romania, scrisoare ce evidentiaza succint un numar semnificativ de deficiente ale procesului de accesare, sectare si implementare a acestor programe de finantare.

 

Gestul acesta cu valoare predominant simbolica a generat deja o prima reactie din partea Primului Ministru al Romaniei. Conform cotidianului "Evenimentul Zilei", Premierul sustine in mod oficial ca Romania va reusi pana la urma sa absoarba in acest an 4,3 miliarde de Euro din fondurile UE. In declaratia respectiva de presa, se sustine ca acesti bani "pot grabi iesirea din criza" si pot aduce "relansarea vietii mai bune in Romania".

 

Anterior, acelasi articol face trimitere la avertismentul dat de catre Premier reprezentantilor autoritatilor responsabile de gestionarea Fondurilor Europene, advertisment care a mers pana la amenintarea cu demiterea acestor reprezentanti, in cazul in care nu ar avea loc loc o imbunatatire substantiala a ritmului si calitatii procesului de accesare a banilor UE. Acest advertisment a fost formulat cu ocazia desfasurarii unei recente reuniuni a Comitetului Interministerial, infiintat de Guvern, dar comunicatul de presa respectiv nu evidentiaza in mod specific un sistem de monitorizare si de penalizare a deficientelor sau erorilor comise de catre functionarii responsabili de cheltuirea eficienta si transparenta a Fondurilor Europene.

 

 

In perspectiva, noi modificari ale legislatiei privind achizitiile publice

Intrucat o parte considerabila a intarzierilor inregistrate in semnarea contractelor si demararii multor proiecte este in continuare determinata de legislatia referitoare la achizitiile publice, Guvernul a dezbatut din nou aceasta carenta si a cerut celor trei organisme raspunzatoare de buna functionare in practica a acestui domeniu sa formuleze propuneri pentru ameliorarea legislatiei si combaterea mai eficienta a contestarii foarte frecvente a licitatiilor abia incheiate. Mentionam ca acest gen de probleme intampinate de solicitantii si consultantii in proiectele europene a fost cu mult timp in urma semnalat in Rapoartele mult mai vechi ale Platformei "EU-RO Clearing Funds". Intr-un interval de numai un an si jumatate, aceasta legislatie a continuat sa se schimbe periodic fara ca sa produca efecte palpabile in randul beneficiarilor de finantare UE. Evident o componenta importanta a problemelor aparute provin chiar din partea beneficiarilor mai ales din sectorul public, care redacteaza initial caietele de sarcini pentru viitoarele licitatii (de exemplu: constrangeri artificiale care restrictioneaza accesul participantilor, criterii fluide de stabilire a plafoanelor de sume, mentinerea criteriului "cel mai mic pret" ca fiind decisiv in stabilirea castigatorului, renuntarea la semnarea contractului de catre unii beneficiari, in cazul in care castigatorul licitatiei este altul decat cel scontat de acestia etc.).

 

Pe de alta parte, insa, persistenta in paralel a trei institutii diferite, care raspund din unghiuri diferite de procesul achizitiilor publice, este de natura sa complice considerabil procesul si sa mentina inutile suprapuneri si paralelisme de competente intre activitatea fiecareia dintre ele. In plus, faptul ca hotararile Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor nu au putere imperativa directioneaza cel mai adesea catre justitie contestatiile unora dintre participantii la licitatie. De asemenea, Consiliul Superior al Magistraturii nu a demonstrat preocupari concrete privind o instruire de specialitate a judecatorilor care judeca asemenea cauze, ceea ce mentine un grad ridicat de aleatoriu sau de diletantism in solutionarea plangerilor respective.

 

Din nefericire, nici de aceasta data autoritatile romane n-au reusit sa aiba o consultare prealabila eficienta cu organismele specializate ale Comisiei Europene pentru a putea adopta mult mai eficient bunele practici anterioare din UE si a nu risca respingerea amendamentelor adoptate ulterior datorita nearmonizarii cu legislatia si practicile comunitare in domeniu. In acest sens, poate ca de un real folos ar fi fost si o consultare prealabila cu comunitatea de consultanta, care sa evite noi intarzieri sau improvizatii legislative cu efect potential periculos asupra procesului de absorbtie.

 

 

Asigurarea co-finantarii proiectelor ramane cheia succesului absorbtiei Fondurilor UE

Intr-un recent articol publicat de ziarul "Financiarul", este evidentiat faptul ca in lipsa unor masuri anti-criza din partea executivului, acesta ar fi trebuit sa se orienteze mult mai profund spre absorbtia Fondurilor Europene "cu care s-ar putea finanta programe de relansare a economiei". Articolul considera ca aceste aprecieri sunt in aceeasi tonalitate cu declaratia Sefului Misiunii FMI pentru Romania care declarase anterior ca "Guvernul de la Bucuresti nu a luat masuri pentru a reporni motoarele economiei" si i-a recomandat acestuia "sa se concentreze pe absorbtia Fondurilor Europene".

 

Evident insa ca responsabilitatea pentru situatia actuala a ratei de absorbtie si a calitatii intregului proces nu tin doar de competentele Guvernului. Pana in prezent, comunitatea bancara prezenta in tara noastra nu a fost in mod concludent suficient de receptiva in privinta acordarii co-finantarii proiectelor, in special pentru reprezentantii sectorului IMM si pentru proiectele de agricultura / dezoltare rurala. In acest sens, marja de negociere si lobby a Guvernului si a BNR, ca organism de reglementare, au ramas deosebit de restranse. De aceea, modul in care se va solutiona aceasta componenta ramane decisiv pentru destinul si ritmul pe care il va inregistra pe viitor procesul de accesare si implementare al proiectelor europene in Romania.

 

Partea plina a paharului o reprezinta recentele masuri anuntate, de pilda, de catre Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului, care deschid oportunitatea pre-finantarii proiectelor avansate de microintreprinderi cu un procent de pana la 35% din valoarea finantarii europene. Aceasta masura insa reprezinta, deocamdata, o componenta strict limitata ca numar de beneficiari, de aceea doar o extindere concludenta a masurilor de sprijin pentru sectorul IMM ar fi de natura sa contribuie la o imbunatatire semnificativa a ritmului procesului de accesare a finantarilor UE.

 

 

Publicarea Calendarului orientativ al lansarii apelurilor de proiecte pe 2010

In efortul de sporire a gradului de previzibilitate si transparenta al deschiderii al accesului la Fondurile Europene, ACIS (Autoritatea pentru Coordonarea Instrumentelor Structurale din cadrul Ministerului Finantelor Publice) a facut recent public un calendar orientativ al lansarii noilor apeluri de proiecte in cadrul programelor operationale. Este, totusi, necesar sa precizam ca datele previzionate nu angajeaza o raspundere efectiva si directa in privinta respectarii termenelor de catre autoritatilor de management. Din practica anterioara s-a constatat ca, adesea, acestea nu au putut sa respecte in mod ferm propriul calendar fixat, datorita unor motive foarte variate: de la lipsa evaluatorilor suficienti, pana la contestarea repetata a procedurilor de achizitii publice pentru numirea echipelor de evaluatori independenti.

 

In acest sens, consolidarea prerogativelor de coordonare din partea ACIS ar merita sa reprezinte o prioritate majora pentru Guvern. Altfel spus, fara asigurarea unei sporite convergente si coerente institutionale, pastrarea unui status quo al fiecarei autoritati de management in parte risca sa fragmenteze decizia si sa conduca la incoerenta in randul solicitantilor sau beneficiarilor de finantare europena.

 

In sprijinul indirect al acestei tendinte vine si un recent semnal de alarma tras de Ziarul Financiar care relateaza ca peste 13% din firmele care au castigat proiecte cu finantare europeana, atat in cadrul POR, cat si POS CCE, isi reziliaza deocamdata contractele pentru ca prezuma ca nu vor  reusi sa-si sustina financiar investitia pana la rambursarea primilor bani. Aceasta situatie era, dealtfel, cunoscuta si semnalata anterior de catre reprezentantii autoritatilor de resort, insa tendinta respectiva nu a fost acompaniata de o co-responsabilizare a Guvernului pentru prevenirea sau combaterea acestui proces de renuntare de catre firme asemnarii contractelor de finantare. Este vadita, in acest sens, importanta adoptarii urgente a unor masuri de pre-finantare mai flexibila a IMM-urilor, iar aceasta poate avea loc, evident, doar in contextul unei relansari economice generale.  

 

In plus, introducerea mai recenta a unor obligatii de co-finantare semnificativa, inclusiv din partea autoritatilor publice care formuleaza solicitari de finantare, risca sa amane sau sa faca incerta obtinerea aprobarii acelor proiecte, mai ales in cazurile in care acele autoritati n-au reusit sa-si prevada in rezervele bugetare fondurile suficiente pentru asigurarea viabilizarii propriilor proiecte. 

 

 

Acordarea sporului de 75% functionarilor din AM-uri rezolva doar partial problemele de personal responsabil si competent

Asa cum a reiesit si din recenta scrisoare a celor peste 100 de ONG-uri adresata Primului Ministru, una dintre problemele tehnice majore consta in criza de personal competent si de migratia masiva a expertilor din autoritatile de management catre sectorul privat. In aceasta privinta, consilierul personal al Primului Ministru, Dr. Andreea PAUL a anuntat recent, inclusiv pe blogul sau personal, ca aceasta problema va putea fi rezolvata prin achitarea in continuare a sporului de 75% catre functionarii respectivi prin decontarea acestor fonduri din resursele Programului Operational Asistenta Tehnica, pe baza acelorasi proceduri de decontare post-factum.

 

Consideram ca aceasta este o rezolvare imbucuratoare a parghiilor de motivare a personalului implicat in procesul de gestionare a Fondurilor Europene. Cu toate acestea, din pacate, acordarea acestui simplu spor nu va fi in masura sa rezolve toate problemele legate de fidelizarea si stabilizarea functionarilor publici care lucreaza in autoritatile de management sau in organismele intermediare. Migratia de personal se explica si prin alte cauze, conectate strict la modul de punere in aplicare a statutului functionarului public in Romania, indeosebi la limitarile pe care acest statut le incumba. In plus, cea mai spinoasa problema ramane asigurarea unei evaluari neutre, corecte si transparente a proiectelor in ritm mult mai prompt, ceea ce pana in prezent autoritatile responsabile nu au reusit in mod decisiv.  

 

Invitatii la evenimente recomandate

 

Oportunitati sporite de informare, training si consiliere prin

SCOALA BANILOR EUROPENI - Bucuresti, 25-26 februarie 2010

 

Prin numarul, interesul suscitat si calitatea participantilor de care s-a bucurat editia I a noului format de eveniment de informare, training si consiliere "SCOALA BANILOR EUROPENI", s-a putut constata un deosebit impact al acestui program non-guvernamental din cadrul Incubatorului de Proiecte si Afaceri Europene (lansat in luna februarie 2009) in special asupra managerilor, expertilor si intreprinzatorilor care aspira la realizarea de investitii cu finantare UE sau internationala si, in paralel, la o formare intensiva de management performant, care sa dobandeasca  cat mai prompt o certificare internationala pe masura, oferita prin sprijinul Knowledge Management Institute - sucursala Romania. 

 

Drept doar una dintre dovezile graitoare ale succesului repurtat este aceea ca Agentia pentru Implementarea Proiectelor si Programelor pentru IMM (AIPPIMM) din cadrul Ministerului Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri a luat decizia, in cadrul parteneriatului deja existent, sa formeze si sa recomande formarea propriilor experti, colaboratori sau beneficiari prin reuniunile si programele specializate coordonate - sub egida Platformei "EU-RO Clearing Funds" - de Fundatia EUROLINK - House of Europe, partener de dialog consultativ structurat al Comisiei Europene.

 

In plus, recenta decizie a Comitetului Inter-Ministerial format de Guvern pentru a simplifica substantial procedurile birocratice si a furniza, de plida, o pre-finantare mai generoasa sectorului IMM reprezinta cadrul unor schimbari mai palpabile pentru imbunatatirea accesului la Fondurile Europene al tuturor tipurilor de beneficiari actuali sau viitori ai acestor forme de sprijin financiar. In completare, conform datelor prezentate in Mesajul Presedintelui AIPPIMM, in curand, se va adauga si oportunitatea accesarii Ajutoarelor de Stat pentru intreprinderile in dificultate in valoare de pana in 500.000 euro care se vor derula sub coordonarea  organismului guvernamental mentionat.

 

Tocmai de aceea, va invitam sa participati la cea de-a II-a editie a evenimentului "Scoala Banilor Europeni", care se va desfasura la sediul Centrului Regional de Formare Bucuresti (CRFB), in perioada 25-26 februarie 2010. Principalele beneficii pentru participanti sunt: sintetizarea principalelor forme curente de sprijin financiar comunitar; formare si certificare internationala profesionala de inalt nivel la indemana managerilor, intreprinzatorilor, consultantilor si trainerilor; evaluarea personalizata a ideilor de investitii prin Laboratorul mobil de analiza si prognoza; stabilirea Foii de Parcurs/rutele de abordat pentru calibrarea oportunitatilor de finantare prin runde de consiliere personalizata pentru beneficiarii actuali, viitori sau potentiali de finantare, la cerere; afiliere la comunitatea de expertiza si schimb de bune practici "Knowledge Management Community".

 

Institutiile care sprijina proiectul sunt: Centrul Regional de Formare Bucuresti (CRFB) de sub egida ANFP-Guvernul Romaniei, Agentia pentru Implementarea Proiectelor si Programelor pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii (AIPPIMM), precum si CRENoS (Centro Ricerche Economiche Nord Sud - Italia). Sponsor Tehnic: Phaeton Gala - PR & Lobby Consulting. Parteneri Media: CalendarEvenimente.ro, Tribuna Economica, NewsChannel.ro, Economie si Administratie Locala, Euroconsultanta-Ghidul Firmei, ClubAfaceri.ro, PRwave.ro, Finantare.ro, SmartFinancial.ro, SmartBank.ro, GhiseulBancar.ro, Comunicatii Mobile, ComunicateMedia.ro, StiriEvenimente.ro, Early Warning Support - "EU-RO Clearing Funds".

 

Asadar, pentru toti cei care se afla in pragul unei schimbari de orientare in cariera profesionala sau care doresc sa descopere posibilitatile care decurg si pentru romani din numeroasele programe cu finantare europeana, adresam invitatia sa consulte mai multe informatii pe siteul www.StructuralFunds.ro sau sa ne trasmita solicitarile lor de detalii suplimentare pe adresa eurolink@b.astral.ro.


 
 Parteneri media

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Early Warning Support - Platforma EU-RO Clearing Funds

Pagină realizată de EUROLINK-Casa Europei, cu sprijinul Agenţiei Phaeton Gala
web design:
Biroul de imagine SRL